Viorel, APU este un mic motor cu turbina de gaz care functioneaza ca generator de curent si presiune statica si presiune hidraulica pentru sistemele aeronavei cata vreme avionul sta la sol si nu are pornite motoarele principale pentru propulsie. Incearca sa-ti aduci aminte ca atunci cand esti la imbarcare si urci pe scarile avionului se aude in coada un zgomot de motor. Ala este APU. Dupa ce pornesc motoarele principale (cabina inchisa, scarile detasate de avion etc.) APU este scos din functiune. El mai poate fi folosit in situatii de urgenta cand sunt probleme cu alte sisteme ale avionului.
Deci APU nu este o chestie vizibila de la sol. Este incapsulat, la Boeing si Airbus, in coada avionului. La alte modele de avion poate fi situat si in gondola unuia dintre motoarele de pe aripi.
In ceea ce priveste sistemul cu elice/turbina de care spui ca se coboara sub fuselaj, acela se numeste Ram Air Turbine si este un dispozitiv care ajuta pilotul sa controleze comenzile avionului si sistemele electrice/electronice principale in cazul pierderii totale a propulsiei motoarelor. Este un sistem pentru cazuri speciale. Ca pilot nu vrei niciodata sa-l vezi la treaba...