In luna iulie dupa ce m-am intors dintr-o vacanta de vis in Palma de Mallorca (trip reportul este aici pe forum) am aflat ca mama trebuie sa mearga la un curs la Lisabona si eu o sa o insotesc. Am inceput sa caut de zor pe siturile clasice de cautare (expedia, amadeus, opodo) pentru varianta cea mai buna insa tot ce am gasit era mult prea scump intre 300€-450€/pers si timp prea mult intre zboruri (in jur de 7-8 ore), asa ca am cerut ajutorul colegilor de pe forum carora le multumesc foarte mult, dar in special lui "mario antonio" care a venit cu varianta salvatoare o combinatia de low-costuri pe ruta CLJ-MAD-LIS la numai 160€. Singura problema era ca trebuia sa dorm o noapte la Madrid la dus, asa ca i-am cerut ajutorul colegului nostru "aegean" care locuieste la Madrid si care mi-a recomandat hotelul Ibis fiind ieftin 70€ pe noapte, conditii bune si cel mai important este aproape de aeroport.
A venit dupa o lunga asteptare si ziua plecarii 06.10.2010. Ziua aceasta a fost destul de obositoare pentru ca dimineata am fost la scoala pana la 11, dupa care am venit acasa am mai impachetat ultimele lucruri, iar la aeroport am ajuns la ora 14:30.
Mie 06.10.2010
Route: CLJ-MAD (T1)
Airline: Wizz Air
Flight: W6 789
Aircraft: A320-232 (HA-LWE)
Decolare: 16:35
Aterizare: 18:45
Durata: 3hrs 10min
Load Factor: 95%
Precum am spus am ajuns la aeroport pe la 14:30 si ne-am pus la coada imensa de la check-in. In timp ce stateam la coada am aruncat o privire la persoanele cu care aveam sa zburam astazi. Din pacate nu am vazut oameni de afaceri imbracati la costum si cu servieta in mana, cei mai multi erau emigranti romani unii mai "bronzati", altii cu clopu' in cap care au venit in vizita la familii in Romania. Dupa ce am predat bagajele si am primit boarding pass-ul ne-am indreptat spre controlul de securitate. Mi s-a parut destul de ciudat pentru ca eu de exemplu am trecut cu ceasul pe mana si nu a sunat detectorul de metale, iar in fata mea era un japonez pe care l-a pus sa se si descalte ca sa poata trece... interesant.
Am ajuns in sala de asteptari, plina ca de obicei, unde am vazut din nou un exemplu foarte bun al gandirii logice romanesti toata lumea era deja in picioare cu o ora inainte de imbarcare chiar daca avionul nostru inca nici nu aterizase de la Forli. Insa a trebuit sa ma conformez si eu cu multimea ca sa prind loc bun in avion.
Ceva activitate pe platforma
737 -700 YR-BGG (tarom) si el spre Madrid
Saab 340 YR-DAA (direct aero services) zbor posta spre Bucuresti
Embraer 120 (budapest aircraft services) spre Budapesta
Intre timp a aterizat Carpatair-ul de la Timisoara
Saab 2000 Carpatair
Si un avion personal (sa-mi spune-ti voi ce model)
Avionul nostru HA-LWE a aterizat de la Forli fara intarziere, iar transferul pana la avion s-a facut pe jos. Eram destul de bucuros ca urma sa zbor cu cel mai nou avion al celor de la Wizz Air si in aceelasi timp curios de interiorul acestuia.
Imi cer scuze nu am alte poze cu avionul pentru ca puhoiul de oameni se impingea destul de tare si ma si grabeam sa prind loc bun.
Totul a fost cat de cat ok pana cand s-a ajuns la scara de urcare in avion unde toata lumea a inceput sa se impinga si sa se imbranceasca. Si eu ma grabeam sa prind loc bun, dar cand am vazut-o pe mama cu copilul de 5 ani de manuta care striga "mama asteapta-ma" chiar si eu m-am oprit si am lasat-o sa urce ea prima... este destul de trist cand vezi atata lipsa de civilizatie, este prima data pentru mine cand vad asa ceva insa probabil din cauza faptului ca este primul meu zbor care nu este charter (pe zborurile charter, spre destinatiile de vacanta probabil fiind persoane mai civilizate)
Intr-un final am gasit un loc bun pe partea stanga chiar in fata aripii randul 8 locurile A,B dar din cauza load factorului mare s-a asezat un domn langa mine asa ca am zburat 3.
Intram pe pista
De la decolare nu am prea multe poze pentru ca s-a facut intr-un mod destul de brutal, pilotul nici bine nu a intrat pe pista ca a dat full throttle de la mijlocul pistei ne-a ridicat, dupa care a urmat o urcare lina printre nori de vreo 60sec destul de zguduiciosa... a vazut ca ne zguduie prea tare asa ca a tras o data tare de tot de mansa si am fost deaspra norilor. Destul de interesanta manevra, dar nu pot spune ca mi-a placut...
Cabina, load factor aprox. 95% (pozele sunt un pic miscate imi cer scuze dar banuiesc ca vreti sa vedeti cum arata cabina lui HA-LWE
)
Coasta Italiei
Ceva munti in Italia
Coasta Spaniei... interesant ma asteptam sa vad Barcelona
Ne apropiem de Madrid
Destul de arida zona asta a Spaniei
On final approach
Dupa ce pilotii au primit aplauzele de rigoare, avionul a fost tras la burduf.
Am parcat langa un Air Europa A330
Debarcarea s-a realizat in aceelasi mod necivilizat ca si imbarcarea insa nu m-a mai interesat am stat frumos pana s-a eliberat si i-am lasat sa se impinga.
Despre Wizz Air pot spune ca au scazut in ochii mei, desi dupa zborul spre Palma de Mallorca am fost foarte multumit, acuma am cu totul alta parere, stewardesele si stewarzii foarte sictirizi, nici nu se oboseau sa se plimba printre randuri in caz ca cineva avea vreo intrebare (de exemplu intrebarea mea: se pot da scaunele pe spate... raspuns ferm NU), instructajul de protectie foarte sumar si intr-o engleza foarte stalcita, loc mic la picioare si precum am spus scaunele nu se puteau lasa pe spate ceea ce era destul de neplacut pentru un zbor de 3 ore. In schimb pilotii sunt de laudat, de vreo 2 ori ni s-au adresat cu informatii referitoare la zbor, sau referitoare la Madrid.
Dupa ce am trecut de controlul pasapoartelor si dupa ce mi-am luat bagajul am luat-o la pas din terminalul 1 pana in terminalul 2 pentru a lua metroul... nu am avut cuvinte Barajasul e imens, impresionant, dar destul de neingrijit ca si toate aeroporturile din Spania.
Am mers o statie cu metroul dupa care cam 500m. pe jos pana la hotelul Ibis.
Eu si hotelul in fundal
Conditii foarte bune la Ibis pentru 70€ pe noapte
Ziua urmatoare ne-am trezit devreme pentru ca trebuia sa ajungem in aeroport la ora 5. Am luat un taxi pana la aeroport (metroul nu circula la or aia) care a fost 12€.
Joi 07.10.2010
Route: MAD(T1)-LIS
Flight: EZY 7979
Aircraft: A319-100
Decolare: 07:10
Aterizare: 07:20
Load Factor: 100%
Durata: 1hr 10min
Am ajuns la aeroport la 5 si am mers la unul dintre ghiseele destinate Easy Jet din terminalul 1. Este o modalitate destul de practica sa fie mai multe ghisee pentru toate destinatiile si pe langa asta poti sa-ti iei boarding pas-ul chiar si inainte de ora stabilita.
Am trecut de controlul de securitate si am ajuns la poata de imbarcare.
Inca era noapte dar totusi pun cateva poze
A320 Lufthansa
Aeronava noastra A319 Easy Jet
La poarta noastre de imbarcare o coada imensa, cursa LIS-MAD este a patra cea mai aglomerata cursa de pe aeroportul de la Madrid transportandu-se anual 1.000.000 pers , cursa fiind deservita de 7 companii aeriene.
Imbarcarea s-a facut intr-un mod foarte civilizat si eficient, fiecare cum a intrat in aeronava a ocupat un loc, nu conteaza daca era la geam sau daca era primul loc... eu am gasit loc in fata aripii din nou pe partea stanga, iar cum load factorul a fost de 100% am zburat din nou 3.
Langa noi alte 2 aeronave Easy Jet
Intram pe pista
Cand am decolat inca era noapte
Decolarea s-a realizat intr-un mod foarte profesionist si lin (cea mai misto decolare din viata mea)
Dupa decolare a inceput sa rasara soarele
Cabina load factor 100% (ca si pasageri foarte multi oameni de afaceri imbracati la costum)
Incepem coborarea spre Lisabona
La Lisabona o cheata destul de deasa asa ca nu prea am poze de la aterizare
Avionul nostru dupa aterizare
Transferul intre aeroport si terminal s-a realizat cu autobuzul
Despre Easy Jet nu am cuvinte, sunt cu mult peste Wizz Air, stewardesele foarte amabile, au facut instructajul de protecti pe 3 limbi: engleza, spaniola si portugeza, loc la picioare suficient (oricum mai mult decat la Wizz Air) si fiind dimineata devreme, stewardesele intr-un mod foarte discret au trecut cu caruciorul cu mancare si daca doreai comandai ceva daca nu nimeni nu te intreba sau te batea la cap (eu nu am cumparat nimica ca de obicei), prefer de banii aia sa mananc in aeroport sau in oras.
Cum am venit din Spania nu am mai trecut prin controlul pasapoartelor si am mers direct la bagaje. Dupa ce ne-am lut bagajul am fost intampinati de asta
Am luat un taxi pana la hotel care se afla in cealalta parte a orasului si chiar si luand in calcul aglomeratia de dimineata am platit doar 20€ (daca mergeti in Lisabona se merita sa circulati cu taxiul)
Hotelul la care am fost cazati Vila Gale Opera 4*
Si acum cateva poze din oras
Padrão dos Descobrimentos (un monument contemporan dedicat marilor descoperitori)
Eu impreuna cu mama in fata la Torre de Belem, simbolul Lisabonei
Manastire Jeronimos, este manastirea unde Vasco da Gama si-a petrecut noaptea rugandu-se inainte de marea s-a calatorie spre India
Vegetatie foarte interesanta (unii oameni au plante deastea in sufragerii)
Acuma o sa va prezint o alta fata a Lisabonei
Asa ceva nu am mai vazut de mult timp in Uniunea Europeana, numai chiar in sudul Italiei
Praça do Comércio
Se Cathedral
Castelul lui Sao Jorge
Cam atata am apucat sa vedem in 4 zile la modul relaxant. Lisabona este un oras frumos cu o arhitectura deosebita, dar are zonele ei mai delasate (de ex. Districtul Alcantara), portughezii oameni destul de amabili, dar se poate si mai bine.
Cateva sfaturi daca doriti sa calatoriti la Lisabona:
1.) Evitati pe cat posibil sa mergeti la Lisabona toamna pentru ca precum puteti vedea pe poze a fost destul de ploios. Vremea era foarte schimbatoare, de exemplu dimineata era soare, iar la amiaz ploua torential probabil din cauza faptului ca este foarte aproape de ocean, asa ca intotdeauna sa aveti o umbrela la voi
2.) Va sfatuiesc sa circulati cu taxiul precum am spus pentru ca nu este scump deloc in jur de 7€-8€ de la periferie pana la Praça do Comércio.
3.) Aveti grija mare la restaurantele micute pentru ca dupa ce ati dat comanda am observat in mod repetat ca chelnerul iti umple masa cu mancaruri pe care nu le-ai comandat si care crezi ca sunt din partea casei... eii bine nu sunt si trebuie platite la final (am patit-o pe pielea mea), asa ca fara nicio rusine puteti sa nu va atingeti de ele
A venit si ziua plecarii si cu parere de rau parasim Lisabona
Am ajuns la aeroport la ora 11 si m-am spre ghiseele de check-in destinate Easy Jet. Mi-am luat repede boarding-passul si am pornit la o plimbare prin aeroport. Aeroportul din Lisabona este destul de mic pentru traficul care il are avand doar 2 terminale, T1 international si T2 doar pentru zboruri interne.
Luni 11.10.2010
Route: LIS-MAD(T1)
Airline: Easy Jet
Flight: EZY 7982
Decolare: 13:10 (real: 13:35)
Aterizare: 15:25
Durata: 50min
Load Factor: 95%
Poarta de imbarcare
In sala de asteptari am intrat in vorba cu o familie de romani care locuiau la Lisabona si care urmau sa zboare cu noi la Madrid si mai departe cu Wizzul spre Timisoara. Ulterior am auzit in aeroport la Madrid o alta doamna care venea de la Faro si urma sa zboare mai departe cu Wizzul la Cluj. Vad ca este destul de la moda pentru romanii emigranti din Portugalia sa faca o combintie de low-costuri pentru a ajunge acasa.
A340 TAP
Ne-am imbarcat pe la ora 13:00 si am primiti in avion de stewardese de origine engleza (destul de ciudat, ma asteptam la spanioli), am luat loc pe partea dreapta a avionului chiar in fata aripii si am asteptat pana s-a imbarcat toata lumea. Dupa ce toata lumea s-a imbarcat capitanul ni s-a adresat si a spus ca isi cere scuze dar vom pleca cu o mica intarziere din Lisabona pentru ca s-a comis o neintelegere intre stewardese (ei trebuind sa fie pe un zbor spre luton) asa ca a trebuit sa se completeze multe hartogaraie iar intr-un final la 13:35 am decolat, pe mine nu m-a deranjat aceasta intarziere macar aveam de stat mai putin in aeroport.
Intram pe pista
Uracam, in poza aceasta se poate observa podul Vasco da Gama cel mai lung pod din Europa
Cabina
Locul de langa era liber
Loc suficient la picioare
Incepem coborarea spre Madrid
La Madrid vreme mohorata ca la Lisabona
Am parcat langa un alt A319 Easy Jet
Avionul nostru din burduf
Baietii erau gata de treaba
Cu Easy Jet am avut din nou un zbor foarte linistit, stewardesele niste englezoice foarte simpatice si politicoase si pentru prima data am cumparat ceva mancare la bord pentru ca Easy Jet chiar daca la preturi nu se tare diferentiaza fata de Wizz Air, au o gama larga de sandwich-uri gustoase.
Dupa aterizare am iesit din zona de tranzit si am asteptat in jur de o ora pana s-a deschis check-in spre Cluj. Am crezut ca va trece mai greu asteptarea lunga din aeroport, dar cum a avut intarziere cursa noastra si cum a trebuit sa ies din zona de tranzit am mai petrecut timpul cumva.
Joi 11.10.2010
Route: MAD(T1)-CLJ
Airline: Wizz Air
Flight: W6 790
Aircraft: A320-232 (HA-LPV)
Decolare: 20:30
Aterizare:00:30
Durata: 3hrs
Load Factor: 95%
La check-in s-a format din nou o coada uriasa care obstructiona complet tot coridorul. Din momentul in care am ajuns la coada m-am simtit ca si in Romania, oamenii galagiosi, nedumeriti depanau amintiri de prin aeropoartele Europei.
Am trecut si de controlul pasapoartelor si am mers putin pana la duty-free (unde totul era mai scump ca si in mod normal, chiar daca preturile nu aveau TVA, aveau ei alta taxa adaugata)
Din geamul unui restaurant: 747 Aerolineas Argentina
Ne-am imbarcat pe la ora 20:00 si pana la ora 20:30 s-au tot foit romanasii nostrii... radeam deja cu lacrimi... se asezau, se ridicau, stewardesa lua si punea bagaju undeva, se ridica romanasu si il muta dincolo, de vreo 3 ori li s-a cerut in difuzoare sa se grabeasca cu imbarcarea si sa nu mai blocheze culoarul
Cand ne-am imbarcat era inca ziua (A320 Spanair)
Chiar dupa decolare au inceput turbulentele, unele dintre ele destul de zdravene, care au tinut pana cand am atins coasta Italiei. Desi stewardesele si-au facut treaba cu aceelasi sictir, pilotii ne-au comunicat ruta Madrid-Barcelona-Marseilles-Genova-Triestre-Ljubljana-Zagreb-Cluj, ne-au dat informatii despre zbor si si-au cerut scuze pentru turbulente.
Poze nu am prea multe din pacate pentru ca a fost un zbor de noapte si pentru ca eram destul de socat dupa turbulente
Cabina load factor 95%
La coborare poti sa-ti dai seama usor cand intri in Romania pentru ca abia se vede strop de lumina
Dupa aterizare aplauze, fluieraturi... deja imi era dor... asa ca am aplaudat si eu
Aeronava noastra
Thx for watching
P.S. Scuze pentru calitatea unor poze
Lery