Inainte de sarbatori am avut putina treaba la Berlin. Din pacate munca mi-a mancat cea mai mare parte a timpului si nu am avut decat serile pentru sightseeing, asa ca impresiile mele sunt doar despre „Berlin by night”.
Calatoria a fost intrutotul sub semnul Berlinului, chiar si zborul fiind cu Air Berlin. La plecare am zburat cu D-ABGQ (A319-112).
La ceas de seara am lasat in urma Terminalul 2 de la Arlanda ...
... si am plecat spre Berlin Tegel.
Unul dintre lucrurile pe care vroiam sa le fac la Berlin era sa trec prin Poarta Brandenburg din Berlinul de Est in cel de Vest, o pasire simbolica peste Zidul Berlinului - dovada cea mai palpabila a Cortinei de Fier care separa Estul de Vestul Europei in timpul Razboiului Rece. Zidul a dainuit doar 28 de ani (1961-1989), dar probabil multi din generatia mea sunt marcati intr-o masura mai mica sau mai mare, constient sau inconstient, de divizarea pe care a reprezentat-o. Ironia face ca de data asta am trecut dinspre Vest inspre Est.
Privind „de pe zid” inspre Berlinul de Est.
Calatoria in Berlinul de Est a inceput in Pariser Platz, multa vreme „no man’s land” in fata zidului. Poarta Brandenburg si Hotel Adlon, o cladire emblematica a pietii, au fost refacute. Chiar si statele care aveau ambasadele in piata sau in jurul ei (Statele Unite, Franta si Marea Britanie) si-au reconstruit reprezentantele lor pe vechile locuri de pana la razboi.
Poarta Brandenburg...
... si cvadriga care o incununeaza.
Nu doar Pariser Platz, ci intreaga zona de-a lungul bulevardului Unter den Linden pare sa fi intrat intr-un plan de restaurare intensa menit sa ii readuca stralucirea de odinioara. Friedrichstraße, strada comerciala traditionala a Berlinului, a fost reconstruita si ocupata de magazinele unor firme faimoase.
Galeriile Lafayette
Bugatti Veyron
Mercedes Benz SS 27/140/200 (1930)
Mai departe am dat peste Universitatea Humboldt.
Vis-a-vis este cladirea fostei Biblioteci Nationale, actualmente cladirea Facultatii de Drept.
In fata ei, in Piata Bebel, a avut loc ceremonia arderii cartilor incomode regimului nazist. Pe locul rugului de odinioara a fost construit un memorial cat se poate de sugestiv: rafturi goale de biblioteca, scufundate sub nivelul pietei.
In apropiere este si Neue Wache, care adapostea monumentul eroilor germani cazuti in razboaie. Monumentul a suferit mai multe transformari care au reflectat schimbarile de regim din Germania, iar acum este Memorialul victimelor razboiului si tiraniei.
Capatul estic al bulevardului Unter den Linden este reprezentat de podul peste raul Spree, dincolo de care este Piata Palatului. Odinioara, pe locul ei era palatul regilor Prusiei. Deteriorat partial in razboi, palatul a fost demolat de autoritatile comuniste din pricina simbolisticii sale. Pe locul sau a fost construit Palatul Republicii care la randul sau a fost demolat dupa caderea comunismului. Pe locul atat de incercat de soarta autoritatile germane planuiesc acum reconstructia fatadelor vechiului palat ce va adaposti in viitor Humboldt-Forum, un forum pentru cultura, arta si stiinte. Pana atunci locul sau este ocupat de Humboldt-Box, o structura temporara al carei rol e sa prezinte publicului viitorul forum.
Alaturi este Berliner Dom, catedrala protestanta a orasului. Ca multe alte cladiri din capitala Germaniei si aceasta a fost deteriorata tare in timpul razboiului si renovata cu minuozitate dupa aceea, mai ales dupa caderea comunismului si reunificarea Germaniei.
Interior
Altarul
Cupola
Imaginile din Berliner Dom sunt reprezentative pentru tenacitatea cu care germanii isi (re)construiesc capitala si ii redau faima si stralucirea de altadata.
La o aruncatura de bat de Berliner Dom este o alta structura reprezentativa a Berlinului, Turnul de Televiziune ...
... la poalele caruia era un Weihnachtsmarkt, Targ de Craciun, ce abia incepuse.
Turnul are o platforma de observatie la cca 200 m care ofera o perspectiva de invidiat asupra Berlinului.
Unter den Linden
Weihnachtsmarkt
Alexanderplatz
Parc de distractii
Vizita in turn mi-a oferit inca un prilej de reflectie asupra divizarii Est/Vest si a transformarilor care au avut loc in ultimele decenii. Cunostintele care au vizitat turnul in timpul perioadei comuniste comentau ca noaptea Berlinul de Est era luminat cam anemic fata de Berlinul de Vest care dadea impresia ca pulsa de viata de noapte. De data asta insa Berlinul de Est era cel puternic luminat. Chiar si „de la sol” mi s-a parut ca Berlinul de Vest e mai putin impresionant, dar ma opresc cu generalizarile aici intrucat nu am vazut suficient nici din Vest si nici din Est.
Ultima vizita in Berlin a fost la Reichstag, un alt loc cu o istorie tumultuoasa. Cladirea a ars in 1933 in circumstante neclare, evenimentul oferind un pretext nazistilor ce tocmai ajunsesera la putere sa suspende majoritatea drepturilor civile ce decurgeau din constitutia vremii. Cladirea a fost afectata si mai tare in timpul bombardamentelor din timpul razboiului si a asaltului sovietic asupra capitalei germane din 1945 (va amintiti poate fotografia ce suprinde arborarea steagului sovietic pe cladire) si nu a fost renovata definitiv pana in anii '90 cand arhitectul britanic Norman Foster i-a dat forma actuala.
Si ca peste tot in capitala Germana, vechiul sta alaturi de nou.
Vizita la Reichstag mi-a oferit inca un prilej sa trec „zidul” a carui urma a fost marcata cu pietre in asfaltul strazilor.
Am aruncat o ultima privire Portii Brandenburg dinspre Est ...
... si apoi am plecat la aeroport unde am facut putin spotting de noapte.
Avioane pe platforma (unul dintre ele urma sa ma duca la ARN)
Niki OE-IHC
Bossanova (Embraer 190LR)
Va multumesc ca ati avut rabdare sa cititi povestea pana la capat. Impresiile din aceasta calatorie sunt bineinteles subiective si poate nu redau intreaga imagine a Berlinului. Ma indoiesc ca locurile isi pastreaza farmecul la lumina zilei, mai ales ca partea centrala a Berlinului este acum un santier foarte activ.