Aeroportul din Banat va primi sute de milioane de euro de la Ministerul Transporturilor, în timp ce clujenii vor trebui sã se descurce cum pot.
Trei aeroporturi aflate în proprietatea statului se situeazã în faţa celui din Cluj-Napoca în clasament dupã numãrul de pasageri realizat de compania de consultanţã IBC Focus: Otopeni, Bãneasa şi Timişoara. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) va pompa sute de milioane de euro pentru dezvoltarea celor trei, în vreme ce clujenii se vor descurca dupã puteri.
“Conform MTI, necesarul investiţiilor în modernizarea aeroporturilor româneşti se ridicã la 1,28 miliarde de euro pânã în 2025, dintre care 1,08 miliarde pânã în 2013. Dintre cele 17 aeroporturi operaţionale în România, numai patru vor primi fonduri de la MTI, celelalte depinzând de finanţarea asiguratã de consiliile judeţene, parteneriatele public-private sau fondurile europene. Din întreaga suma alocatã de cãtre MTI celor patru aeroporturi (Bucureşti-Bãneasa, Bucureşti-Otopeni, Constanţa, Timişoara), ultimul va beneficia de trei sferturi”, subliniazã raportul IBC.
Clujul ocupã locul patru în topul aeroporturilor, ca nivel al traficului pe 2008, cu 750.000 de pasageri, care depãşeşte cu puţin pragul de profitabilitate. “Pentru ca un aeroport sã fie rentabil, traficul de pasageri trebuie sã fie de minimum 700.000 de persoane”, a precizat Valentin Iordache, director de comunicare al Aeroportului Henri Coandã-Otopeni.
Raportul IBC menţioneazã cã aeroportul clujean se va baza în mod direct, pentru investiţiile demarcate în acest an, pe finanţãri asigurate de Consiliul Judeţean (CJ), parteneriate public-private sau fonduri europene. Acestea sunt evaluate, potrivit raportului, la 15 milioane de lei, fonduri necesare pentru reţele de utilitãţi, terminalul plecãri pasageri; rezistenţã, terasamente şi consolidãri la cel de sosiri pasageri, respectiv pregãtirea proiectului de dezvoltare a infrastructurii pentru finanţarea din fonduri structurale.
Aeroportul Cluj-Napoca, regie autonomã aflatã în subordinea CJ, a înregistrat o creştere cu 19,43% a pasagerilor operaţi în primele trei luni ale anului 2009, comparativ cu perioada similarã a anului 2008, a anunţat forul judeţean. “Deşi ne aflãm într-o perioadã de crizã, numãrul pasagerilor înregistraţi în primele trei luni ale anului a crescut la 146.101, faţã de 122.336 de pasageri înregistraţi în perioada similarã a anului. Din acest considerent apreciem ca fiind justificat interesul deosebit al Consiliului Judeţean pentru susţinerea şi dezvoltarea activitãţii Aeroportului”, considerã vicepreşedintele CJ, Radu Bica. Acesta a adãugat cã forul judeţean a alocat 4,45 de milioane de lei pentru proiectele aeroportului.
“Aeroporturile din Cluj şi din Timişoara au potenţial, au investit în dezvoltare, dar au şi limitãri. Cel din Cluj-Napoca nu va putea sã devinã unul regional pentru cã, pe de o parte, oraşul s-a extins mult înspre el şi, pe de altã parte, de dealul din Apahida. Un aeroport regional deserveşte regiuni, respectiv oraşe din mai multe ţãri, cu zboruri cu durata de 1-2 ore. De exemplu, cel din Timişoara ar putea sã preia pasageri din Szeged sau Belgrad”, ne-a declarat Paula Ardelean, vicepreşedinte al companiei Carpatair.
http://ziuadecj.ro/action/article?ID=23263