| Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa | |
|
+22amigo gaudi Radu_is deltadagger mihai babacu KQQ puma330 vishzu gabi-737 YR-DNY ela_crux eugen Skywalker jester zapacitu Virusu Griff Eurofighter Dylan electric Mengelaus 26 participanți |
|
Autor | Mesaj |
---|
Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Sam 10 Ian 2009, 21:02 | |
| | |
|
| |
gabi-737 Membru activ
Numarul mesajelor : 4453 Varsta : 47 Localizare : Oradea Data de inscriere : 26/12/2007
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Sam 10 Ian 2009, 22:28 | |
| Stie cineva care este elicopterul cu care a fugit Ceausescu din Bucuresti la revolutie? | |
|
| |
Skywalker Membru activ
Numarul mesajelor : 407 Localizare : Brasov Data de inscriere : 02/10/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Sam 10 Ian 2009, 23:34 | |
| Conform articolului asta, era vorba de 203...
I s-a transmis: "DOPHEN 203, aveti coordonatele". Era tipul elicopterului. Au raspuns, au confirmat ca sunt cei doi in elicopter si li s-a comunicat sa faca zona, eventual sa se ridice de la sol doua elicoptere care sa incadreze si sa incerce o aterizare, ca altfel vor dobori elicopterul.
http://www.jurnalul.ro/articole/141927/remember-1989--cei-doi-n-au-vrut-sa-fuga-din-tara
De aici, rezulta ca 203 a fost cel care nu a aterizat, doar 202 reusind aterizarea:
# - 203, aşteaptă puţin! Să se ia o hotărăre in legătură cu 202! (este o comunicare a Bazei, n.a.) # 5. Uite-l jos, acolo! A aterizat! (203 aflat in zbor raportează aterizarea lui Maluţan pe clădire, n.a.)
http://www.jurnalul.ro/articole/111906/-revolutia-in-soapte-si-tocmeli-de-taina
Nenea astia zice ca ar fi 203: "Malutan landed his white Dauphin, no. 203, on the terrace at 11:44." http://wapedia.mobi/en/Romanian_Revolution_of_1989?t=4. | |
|
| |
zapacitu Flight Level 100
Numarul mesajelor : 158 Data de inscriere : 28/04/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Dum 11 Ian 2009, 16:26 | |
| Da, a fost 203: http://www.cartula.ro/forum/index.php?showtopic=1494&hl= si http://s188567700.online.de/CMS/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=47 | |
|
| |
gabi-737 Membru activ
Numarul mesajelor : 4453 Varsta : 47 Localizare : Oradea Data de inscriere : 26/12/2007
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Dum 11 Ian 2009, 16:33 | |
| Ok, mutzam fain baieti, s-a notat, e 203. | |
|
| |
Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 19 Ian 2009, 15:54 | |
| are cineva o poza recenta cu Mi-17 inmatriculat 110? merci | |
|
| |
YR-DNY Membru activ
Numarul mesajelor : 669 Varsta : 42 Localizare : Cluj-Napoca Data de inscriere : 04/01/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 19 Ian 2009, 15:57 | |
| 110, hmm, asta nu-i aci la noi la Cluj la noua unitate speciala de aviatie? | |
|
| |
Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 19 Ian 2009, 17:05 | |
| nu mai stiu pe unde e ca le tot muta | |
|
| |
eugen Membru activ
Numarul mesajelor : 3386 Varsta : 50 Localizare : Arad, LRAR Data de inscriere : 30/04/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Mar 27 Ian 2009, 08:50 | |
| Faina, poza! Unde e locul asta? E interesant cum e amplasat Heliportul, pe drum "in curba"... | |
|
| |
vishzu Moderator
Numarul mesajelor : 1036 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 24/04/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Vin 13 Feb 2009, 11:10 | |
| Super tare skin-ul de la realitatea:P | |
|
| |
Dylan Moderator
Numarul mesajelor : 4876 Varsta : 53 Localizare : Suceava Data de inscriere : 15/04/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Mier 30 Sept 2009, 10:01 | |
| Baieti, scriu aici ca sa fie cat mai on-topic: Am bagat in coada pe JP un IAR 330 (si L dupa cum spune www.helicopter-database.de). Intrebarea este: e SOCAT sau cu alte cuvinte il las doar cu L-ul ala in coada sau mai are ceva in componenta denumirii? Nu e graba foarte mare ca oricum fotografia va sta in "queue" cateva zile si se poate modifica.
Trebuie adunate si elicopterele militare la un loc asa cum s-a procedat si cu cele civile. Eu nu-s fun HEL dar daca trebuie ma apuc eu sa le adun. Ideea e ca-mi trebuie unul, doi baieti care se pricep la treaba asta...ca sa iasa ceva cat mai bun... | |
|
| |
Vizitato Vizitator
| Subiect: @DYLAN Mier 30 Sept 2009, 10:58 | |
| DYLAN, L este varianta produsa la IAR a lui AS335Cougar denumita PUMA. Care sunt diferentele: strict avionica imbunatatita cu tehnica de la israelieni. Are senzori de ochire si ghidare, radar decautare si urmarire, tun de bord de 23 mm montat in turela care este legat si ghidat de helmet display(primi care am avut asa ceva chiar inaintea americanilor) rachete antitanc si lista poate continua. Insa cel mai simplu se poate distinge datorita tunului de 23mm montat in turela si senzorului montat pe bot deasupra tunului, care are forma unei mingi, ca sa zic asa. Detalii aici si aici |
|
| |
Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Mier 30 Sept 2009, 17:49 | |
| Cougarul e AS-532 si e "Superpuma" Pumele noastre sunt varianta lui SA-330 Puma | |
|
| |
puma330 Fotograf
Numarul mesajelor : 279 Varsta : 46 Localizare : STR/EDDS Data de inscriere : 03/05/2009
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Mier 30 Sept 2009, 20:05 | |
| ma bag si eu cu ce am. o completare inainte de toate: in momentul de fata RoAF utilizeaza 4 tipuri de elicoptere care deriva toate din IAR 33O (SA 330) PUMA, in ordinea aparitie lor: IAR 33O PUMA LIAR 330 PUMA SOCAT (in mod evident se deosebeste foarte usor de modelul clasic prin tun, grinzi de acrosare, sistemul optic, posibilitatea deschiderii ambelor usi ale pilot/copilot, si prezenta detector de directie/intensitate vant de pe partea stanga) IAR 330 PUMA M (modernizat-se distinge clar "nasul negru" din bot, dispunerea simetrica fata de nas a tuburilor pitot in forma de coarne, lipsa detectorului de vant, are aprox acelasi sistem de avionica precum SOCAT) IAR 330 PUMA NAVAL (nu am nicio poza cu el, se aseamana cu M, doar ca are flotabilitate, are dispozitiv optic,in loc de "nasul negru", aprox acelasi sistem de avionica precum M) in continuare un membru mai mare al familiei, COUGAR AS532 urmeaza un EC 135 SMURD 328 (pozele sunt din 2006) cam asta e pt moment.
Ultima editare efectuata de catre puma330 in Mier 30 Sept 2009, 20:42, editata de 1 ori | |
|
| |
KQQ Airport Level
Numarul mesajelor : 44 Varsta : 50 Localizare : Cluj Data de inscriere : 01/11/2009
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 02 Noi 2009, 01:00 | |
| Din cate vad, toate elicopterele pozate in acest topic (pana sa redactez mesajul) au motoare cu turbina. Ca urmare, cred ca nu gresesc daca aduc putin in discutie termenii folositi pentru definirea motoarelor respective. Sa o luam pe rand.
1. Pe site-ul MAPN, termenul utilizat pentru definirea tipului de motor care echipeaza aeronavele IAR 316 si IAR 330 ("clasic" si cel cunoscut cu numele de SOCAT) este cel de turbopropulsor.
2. Pe internet se utilizeaza termenul de turboshaft pentru a defini motoarele cu turbina destinate elicopterelor.
Din cate am inteles (nefiind de specialitate, poate gresesc), in mare masura, acest tip de motor este asemanator cu turbopropulsorul, dar: A. are doua turbine, care nu sunt legate intre ele cu nimic; prima antreneaza compresorul iar a doua elicile. Doua turbine inseamna doua rotoare; din cate am observat: -in unele cazuri, cele doua rotoare sunt unul in continuarea celuilalt; pe axul elicilor se afla un reductor -in alte cazuri, cele doua rotoare sunt unul intr-altul; un ax mai gros in interiorul caruia este un ax mai subtire (sau am inteles gresit?); pe axul turbinei libere e un reductor -comprsorul are, de regula, ultima treapta centrifugala; treptele din fata sunt axiale; a se vedea motorul PT 6; la turbopropulsoare, cele vechi aveau compresor centrifugal (a se vedea DART); cele de generatie mai noua au compresor axial
3. Motoare cu turbina libera apar si pe unele avioane. De exemplu: -Piagio P 180 (motoare montate normal si elici situate in spatele planurilor) -L 410 Turbolet, atat varianta cu elici cu 3 pale cat si varianta cu elici cu 5 pale* -DHC 6 Twin Otter* -DHC 7* -Beechcraft 1900 D* -IAR 825** * motoare montate invers, pentru ca elicile sa fie in fata aripii ** motorul in fata, montat, din cate am inteles, tot invers,penr uca elica sa traga, nu sa impinga avionul Cand spun montat invers ma refer ca e cu turbinele in sensul directiei de zbor
4. Date fiind diferentele dintre motorul cu turbina libera si turbopropulsorul "clasic", e corect a se utiliza termenul de turbopropulsor in cazul elicopterelor si al avioanelor gen Turbolet? | |
|
| |
babacu Airport Level
Numarul mesajelor : 90 Varsta : 48 Localizare : Tîrgovişte Data de inscriere : 29/07/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 02 Noi 2009, 12:40 | |
| - Citat :
- 4. Date fiind diferentele dintre motorul cu turbina libera si turbopropulsorul "clasic", e corect a se utiliza termenul de turbopropulsor in cazul elicopterelor si al avioanelor gen Turbolet?
Da e corect, toate motoarele numite de tine poartă denumirea generică de turbopropulsoare (prescurtat MTP). Motorul cu turbină liberă este o subcategorie. - Citat :
- Din cate am inteles (nefiind de specialitate, poate gresesc), in mare masura, acest tip de motor este asemanator cu turbopropulsorul, dar:
A. are doua turbine, care nu sunt legate intre ele cu nimic; prima antreneaza compresorul iar a doua elicile. Doua turbine inseamna doua rotoare; din cate am observat: -in unele cazuri, cele doua rotoare sunt unul in continuarea celuilalt; pe axul elicilor se afla un reductor -in alte cazuri, cele doua rotoare sunt unul intr-altul; un ax mai gros in interiorul caruia este un ax mai subtire (sau am inteles gresit?); pe axul turbinei libere e un reductor -comprsorul are, de regula, ultima treapta centrifugala; treptele din fata sunt axiale; a se vedea motorul PT 6; la turbopropulsoare, cele vechi aveau compresor centrifugal (a se vedea DART); cele de generatie mai noua au compresor axial Datorită siguranţei în exploatare şi a performanţelor, în ciuda volumului ocupat, compresorul centrifugal a fost preferatul multor constructori de motoare reactive, la începuturile folosirii acestui tip de motor. Pe măsură ce tehnologiile de realizare au evoluat, locul acestuia a fost luat de compresoarele axiale. La turbopropulsoarele de care vorbeşti există o soluţie mixtă compresor axial + compresor mecanic, soluţie aleasă pentru reducerea gabaritului motorului fără a-i afecta performanţele. MTP-urile "clasice" acţionează o cutie de agregate, iar la cele cu turbină liberă (acţionată exclusiv de gazele arse, nefiind legată mecanic de restul motorului), turbina este cuplată la cutia de agregate. | |
|
| |
Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 02 Noi 2009, 17:25 | |
| compresorul centrifugal nu este vechi sau nou un compresor centrifugal este eficient la presiuni mici toate turboshafturile si turbopropurile au turbina libera parerea mea e ca militarii au gresit cand au zis turboprop ai zis asa: "-in unele cazuri, cele doua rotoare sunt unul in continuarea celuilalt; pe axul elicilor se afla un reductor -in alte cazuri, cele doua rotoare sunt unul intr-altul; un ax mai gros in interiorul caruia este un ax mai subtire (sau am inteles gresit?); pe axul turbinei libere e un reductor -comprsorul are, de regula, ultima treapta centrifugala; treptele din fata sunt axiale; a se vedea motorul PT 6; la turbopropulsoare, cele vechi aveau compresor centrifugal (a se vedea DART); cele de generatie mai noua au compresor axial" la ce rotoare te referi? de regula sunt invers: prima treapta e centrifugala si a doua treapta axiala
motoarele nu sunt montate invers, ci camera de ardere are fluxul inversat pentru a scadea gabaritul ce intelegi printr-o "turbina in sensul directiei de zbor"? | |
|
| |
KQQ Airport Level
Numarul mesajelor : 44 Varsta : 50 Localizare : Cluj Data de inscriere : 01/11/2009
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 02 Noi 2009, 22:54 | |
| - Citat :
- ce intelegi printr-o "turbina in sensul directiei de zbor"?
M-am exprimat confuz, dar am avut in vedere cazul in care cele doua turbine sunt pozitionate intre elice si camerele de ardere iar elicea este in fata aripii http://www.aircraftenginedesign.com/pictures/fig_10c.jpg | |
|
| |
Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 02 Noi 2009, 23:48 | |
| e o expresie: "fiecare inginer moare pe limba lui" un motor poate fi facut exact asa cum vrea proiectantul fiind un thread despre elicoptere, uite motorul Arrius 2F de pe EC-120B Colibri http://www.turbokart.com/images/arrius_cutaway.jpg de la stanga la dreapta: -reductorul motorului care scoate la orice motor de elicopter 4000 rot/min -compresorul (centrifugal pentru ca presiunea este mica) -camera de ardere cu flux inversat -turbina generatorului de gaze -turbina libera tot motorul si reductorul sau formeaza un turboshaft deoarece generaza putere la arbore
iata motoarele de pe Alouette respectiv Dauphin/EC-155/AS-350/EC-130 http://www.flightglobal.com/airspace/photos/aeroenginesjetcutaways/images/5651/turbomecca-arriel-astazou-cutaway.jpg | |
|
| |
KQQ Airport Level
Numarul mesajelor : 44 Varsta : 50 Localizare : Cluj Data de inscriere : 01/11/2009
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Mar 03 Noi 2009, 00:11 | |
| Multumesc pentru linkuri. Insa am o intrebare. In cazul motoarelor Astazou si Artouste III B, care din cele trei trepte este turbina libera?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Turbomeca_Artouste_IIIB_turboshaft-001.jpg
La motorul Ariel am inteles cum sta treaba. | |
|
| |
Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Mar 03 Noi 2009, 09:53 | |
| nici una nu au turbina libera la Alouette mai intai se pornea motorul si apoi se cupla transmisia prin intermediul unui ambreiaj | |
|
| |
mihai Flight Level 100
Numarul mesajelor : 178 Varsta : 52 Data de inscriere : 09/03/2009
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 09 Noi 2009, 20:28 | |
| - puma330 a scris:
IAR 330 PUMA SOCAT (in mod evident se deosebeste foarte usor de modelul clasic prin tun, grinzi de acrosare, sistemul optic, posibilitatea deschiderii ambelor usi ale pilot/copilot, si prezenta detector de directie/intensitate vant de pe partea stanga)
Ia uite ce caine de rasa a ajuns 46 si ce potaie a fost. Mare vedeta...apare prin poze acum...a uitat cand zacea in coltul din dreapta spate al primului hangar de la Baza Aeriana Otopeni...si nu se mai uita nimeni la el...deh, viata taica...timpurile... Da, da in 1991 l-am gasit acolo unde v-am spus si a stat pana pe la sfarsitul anilor '90 sau inceputul lui 2000 pana au venit si l-au luat cei de la IAR Brasov. L-au urcat in camion si l-au dus la fabrica si uite ce a ajuns acum. La un moment dat nimeni nu-i mai dadea vreo sansa de supravietuire. Bravo lui si ma bucur pentru el. Sa fie sanatos si cat mai multe zboruri fara probleme. | |
|
| |
deltadagger Flight Level 300
Numarul mesajelor : 324 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 06/11/2009
| Subiect: Elicopterele Romaniei - Lista completa Dum 15 Noi 2009, 13:39 | |
| Ka-26 nu este prea mediatizat.Se mai folosesc elicopterele astea? | |
|
| |
Radu_is Fotograf
Numarul mesajelor : 389 Varsta : 37 Localizare : Cluj-Napoca Data de inscriere : 06/09/2009
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Dum 15 Noi 2009, 16:12 | |
| - deltadagger a scris:
- Ka-26 nu este prea mediatizat.Se mai folosesc elicopterele astea?
Inca mai sunt utilizate. Anul asta cele 2 Ka-26 ale Aviarom (YR-AVI si YR-AVY), care au baza pe aerodromul Iasi au facut ceva treaba incepand cu luna aprilie (cand l-am vazut pe YR-AVI decoland pentru prima data in 2009) si pana prin octombrie. | |
|
| |
gaudi Membru activ
Numarul mesajelor : 1152 Varsta : 46 Localizare : Ploiesti / Bucuresti Data de inscriere : 17/07/2008
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa Lun 22 Noi 2010, 23:55 | |
| Aérospatiale SA 365N Dauphin 2, 203 - 16/11/2011 - Bucuresti | |
|
| |
Continut sponsorizat
| Subiect: Re: Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa | |
| |
|
| |
| Discutii despre Elicopterele Romaniei- Lista completa | |
|