Eeeee...zgomotul produs de motoarele principale si de eliciile de la AN-uri...unic...inconfundabil...de neuitat...Am acasa, o inregistrare din cabina a unei aterizari la Otopeni cu un AN-26 dar si o proba la sol a motoarelor.
Scriu aceste randuri, pentru ca mi-am adus aminte de o intamplare legata de acest zgomot.
Am facut parte din randurile RoAF, ca mecanic de avion, si ca orice aviator am beneficiat de niste sporuri. Printre aceste sporuri se afla si Sporul de Zgomot. Pentru a putea beneficia de acest spor, trebuia ca nivelul de zgomot, emis de catre motoarele de avion sau elicopter, sa se incadreze in niste limite. Aceste limite au fost stabilite de o comisie si apoi la un anumit interval de timp se mai facea o verificare a nivelului de zgomot. Asa ca, venea comisia, isi instala echipamentul in fata hangarului si noi porneam avionul. Unul din AN-uri era in fata hangarului si baga carbuni pe foc. Si baga, si baga si ca sa fim mai convingatori mai aveam unul pornit " dupa colt " era parcat pe linia de avioane si ca sa le spargem la aia aparatele mai aveam unul pornit putin mai incolo si care baga si ala de zor. Elicopterele...si ele pe partea cealalta. De incadrat ne incadram in acele limite, cu un singur avion si elicopter, dar daca e sa fie bal, bal sa fie.
De asemenea, imi aduc aminte de zgomotele produse de motoarele de la elicoptere, MIG-21, MIG-23 si MIG-29 mai ales cand decolau sau cand cuplau postcombustia...tremurau hainele pe tine si sareau pietricelele pe pista... IL-18 care in zbor zgomotul seamana putin cu cel de la AN-uri sau zgomotosul IL-62 sau TU-134 cand decola...mama ce zgomot facea si asta si ce dara de fum lasa in urma, nu mai zic de BAc-urile de la Tarom si Romavia...alea si cand porneau motoarele te lua durerea de cap, tin minte ca in momentul pornirii cand motoarele ieseau la ralanti sol scotea un sunet groaznic ziceai ca este o femeie care tipa si o strange unul de gat...celebrul Huey cu al sau zgomot infundat, C-17 cu motoarele pe reverse, etc. Am vazut si auzit atatea avioane si elicoptere ca unele nu le mai tin minte.
Aveam casti de protectie sau dopuri pentru urechi, zgomotele erau foarte periculoase. Tin minte ca atunci cand porneau motoarele de la Puma si incepea sa creasca turajul motorului si implicit crestea debitul de aer tras prin priza de aer a motorului si te aflai in fata elicopterului la o distanta de cativa metri si chiar 10, 20 metri, daca nu aveai castile de protectie pe urechi...se simtea cum inteapa in ureche. Sau cand porneau Mig-urile dar si mai periculos era cand plecau din parcare. Pe mine un Mig-23 ma penalizat. Eram cu un coleg si asteptam sa plece avionul din parcare, m-a intrebat ceva, mi-am dat putin casca la o parte i-am raspuns si apoi nu am mai acoperit urechea si atunci cand pilotul a turat motorul sa plece din parcare, am simiti o intepatura puternica in ureche si in timp am inceput sa nu mai aud asa bine cu urechea stanga iar in prezent aproape ca nu mai aud cu ea. Asta mi-a fost invatatura de minte.
Sfatul meu este sa va procurati o pereche de casti de protectie sau dopuri de urechi si atunci cand mergeti la vazut si auzit aviatia, sa le folositi. Este spre binele vostru.