Nu m-am gindit niciodata ca pot scrie un "trip report" asa ca nu am facut poze si scenarii in acest scop.
Anul trecut am fost de doua ori in China. Sper sa mai ajung acolo.
Am ales sa calatoresc cu
Turkish, din trei motive:
- nu exista zbor direct (apropos de "
strategia" TAROM mi se pare ridicol sa nu ai zboruri directe cu tara care are a doua economie din lume. Am vazut pe forum un citat al marelui nostru
strateg care spunea prin anii '90 ca nu avem nevoie de autostrazi, ca zborurile spre China nu sunt rentabile si de aceea au fost anulate)
- mi se pare aiurea sa zbor spre vest si apoi din nou spre est
- Turkish are a class numita "comfort economy" - pretul este rezonabil (mai putin de 900 Euro) iar conditiile excelente.
De la Bucuresti la Istanbul am zburat cu A 320 sau B 737, dar exact nu-mi aduc aminte. Nimic deosebit, pentru un zbor de o ora.
Aeroportul din Istanbul este aproximativ OK, cu exceptia faptului ca se face controlul de securitate la poarta de imbarcare. Neplacuta este ca la poarta, dupa ce ai trecut de controlul de securitate, nu exista toalete. Cum m-am gindit ca nu am ce face in urmatoarele 2 ore, am trecut linistit de controlul de securitate, dar berile nu si-au mai putut suporta gazda si au vrut sa ma pareseasca, asa ca a trebuit sa ies si sa trec din nou de filtrul de securitate, de aceasta data dupa o asteptare de 30 de minute. Cam aiurea, dar daca stii lucrul asta, stii ce ai de facut...
Singura experienta neplacuta a fost ca mi s-au deschis bagajele de cala de fiecare data. In mod sigur nu s-a intimplat in China, hainele erau prea sifonate. Nu mi-a fost furat nimic din bagaj, dar este singura data de cind calatoresc cind mi-au fost deschise bagajele de cala. La al doilea zbor am ales sa impachetez cu folie bagajele de cala. Am gasit folia respectiva, frumos impachetata in interiorul valizei.
De la Istambul la Shanghai si retur am zburat cu B773 ER. Nu degeaba este cela mai vindut model de avion "wide body"
Singura poza - este impresionant motorul si flexarea aripii. Diametrul motorului este mai mare decit diametrul fuselajului unui B737. Din pacate este greu de imaginat dimensiunea, fara puncte de referinta.
Serviciul la bord - impecabil.
Atit zborul dus cit si cel de intoarcere sunt zboruri de noapte (plecare in jurul orei 24:00) asa ca putine sanse sa faci poze in timpul zborului.
Am aterizat / decolat in Shangahi - Pudong. Nu am vazut in viata mea atitea "namile" la un loc, si am fost si la Frankfurt si la Londra Heatrow.
De la aeroport am ales sa merg cu
MAGLEV, singurul tren de acest fel operational in lume. Este constructia cu cea mai mica toleranta din lume, pe distanta a 40 km, abaterea este de 0,1 mm. Chiar daca vagoanele sunt construite in Germania, linia este 100% construita in China, pe toata lungimea este suspendata pe piloni. Din nou nu am fost inspirat sa fac multe poze.
Viteza este incredibila, iar daca nu ar fi afisata nu s-ar simti. Conditiile de calatorie - excelente.
ShangahiO gluma spune ca un "New-Yorker" se intorcea din Shanghai si se intrba in sine:
care este tara in curs de dezvoltare, China sau Statele UniteInfrastructura este impresionanta - ritm de dezvoltare incredibil.
Populatie - peste 20.000.000 locuitori, si nu este cel mai mare oras din China.
Sfat: Nu calatoriti in China in prima parte a lunii Octombrie. Este ziua nationala a Chinei si cu aceasta ocazie sunt 7 zile libere pentru intreaga populatie. Eu m-am nimerit anul trecu in aceasta perioada, totul era full. In statistici apare ca in aceasta perioadada aproximativ 350 milioane de chinezi calatoresc (este echivalentul intregii populatii europene). China are o infrastructura impresionanta (peste 20.000 km de autostrazi, 18.000 km de cale ferata de mare viteza) construita in ultimii 20 de ani.
GuilinLa aproximativ 2 ore de zbor de la Shangahai - provincia Guangxi.
Se spune despre Gulin ca este cea mai frumoasa parte a Chinei, iar despre riul Li ca este cea mai frumaosa parte a Guilin-ului. Formele ciudate se datoreaza formatiunilor calcaroase care au fost eraodate de-a lungul timpului.
Desenul acestor doua stinci este reprodus pe bancnota de 20 de Yuani.
Din pacate am ratat tehnic complet aceasta poza, am pus-o pentru pescuitul cu cormorani care se mai practica inca. Citeodata la Discovery Earth, sunt reportaje despre aceasta regiune in emisiunea "Sunrise Earth"
LongjiSituat la proximativ 80 de km de Guilin la o altitudine de aprox. 1.000 m. Terasele au fost construite cu aproximativ 1.500 de ani in urma de populatiile Yao si Zhuang. Se cultiva ceai, trestie de zahar si orez.
ChengduCapitala provinciei Sichuan, un "orasel" cu numai 15 milioane de locuitori, centru industrial important in China (printre altele aici se fabrica tabletele si telefoanele Apple).
Am vrut neaparat sa pozez ursi panda in libertate. Mi s-a spus foarte clar ca am sanse minime de a fotografia un urs panda in libertate, asa ca am ales sa merg la Chengdu, unde exista cel mai mare centru de crestere a ursilor panda. Aici exista aproximativ 40 de ursi, totalul populatiei de ursi panda fiind de 400 de exemplare. In China, poate ai sanse sa scapi de pedeapsa cu moartea pentru o crima, dar nu ai nici o sansa sa scapi de aceasta pedeapsa daca ranesti sau ucizi un urs panda. Respectul si grija care o au pentru ursii panda sunt de laudat. Eu personal sunt convins ca vor reusi sa salveze specia de la disparitie, legile sunt draconice, iar banii si resursele alocate sunt incredibile.
Pentru a-mi "acri" prietenii, am ales cadre in care am evitat interventia umana.
Fotografiile nu pot descrie aceste animale - sunt absolut incredibile.
Qufu - templul in onoarea lui Confucius
Cel mai vechi si mai mare templu din China in onoarea lui Confucius. Nu am facut foarte multe poze pentru ca era absolut intesat de vizitatori, greu de prins un cadru.
De-a lungul timpului, imparatii Chinei au costruit in jurul temlului initial (care este o cladire de citiva zeci de metrii patrati) constructii prin care incercau sa-si exprime recunostinta fata de Confucius. Astfel fiecare imparat a incercat sa-si intraca predecesorii. Constructiile nou create trebuiau sa fie mai mari si mai frumoase decit cele ale predecesorilor, dar trebuiau totusi sa se imbine armonios cu cele existente.
Coloanele de mai jos sunt singurele din lume sculptate in acest mod. Se spune ca atunci cind un nou imparat vizita templul, aceste coloane erau acoperite cu pinza de teama ca noul imparat sa nu ceara alte coloane scupltate in acelasi mod.
Sunt multe de spus despre China, este o tara cit un continent, cu o istorie si cultura de peste 5.000 de ani. China a fost odata cea mai mare putere a lumii si va mai fi din nou. Au o strategie si resurse pentru a deveni din nou prima putere mondiala.
Eu am ales sa merg in locuri mai putin "faimoase", si mai am pe lista o multime de locuri in care vreau sa merg.
Adrian