Marti, 02 septembrie 2008, la ora 17.00
La sediul Aeroclubului Romaniei din B-dul Lascar Catargiu, nr.54, Sector 1 BUCURESTI, ROMANIA, a avut loc o intalnire / sedinta cu proprietarii si pilotii ULM din Romania.
Intalnirea a fost convocata de conducerea aeroclubului (de dl. Constantin Voicu). A participat peste 50 de persoane care au fost tratate ca si in alte cazuri cu apa, cafea, whisky, palinca sau vin. Intalnirea a durat pana la ora 20.00.
Temele de discutie:
1. Analiza ultimelor evenimente de zbor cu aeronave ultrausoare motorizate
2. Probleme legate de planificarea zborurilor prin Aeroclubul Romaniei si probleme legate de traficul aerian
3. Probleme cu caracter general legate de aeronave ultrausoare motorizate si avioane
4. Discutii libere.
1. S-a discutat despre incidentele nefericite din ultima vreme, adica aceleasi discutate la sedinta trecuta. De atunci pana acum, la incidente s-au mai adaugat doua ruperi de tren pe Clinceni (ULM - un CT si un Zephyr) si o "abatere" referitoare la o permisiune de decolare ULM in timp ce Wilga lansa cablul.
Ca si data trecuta, s-au precizat si intarit urmatoarele:
- Majoritatea accidentelor sunt ale unor aeronave ULM private pilotate de catre instructorii Aeroclubului
- Exista o carenta in privinta disciplinei pe aerodroamele Aeroclubului, in sensul in care comandantii de Aeroclub nu iau chiar toate masurile pentru siguranta si securitatea zborurilor
- Conduita pilotilor se datoreaza formarii acestora de catre instructori. Responsabilitatea apartine instructorilor care nu si-au invatat corect si complet elevii despre reguli privind securitatea zborurilor si codul aerian
S-au propus introducerea unor limitari legislative privind timpul maxim de zbor al pilotilor ULM (ca si la pilotii comerciali / privati)
2. Planificarea zborurilor, conform legislatiei in vigoare, se face pentru ULM prin Aeroclub sau direct la COAP. Totusi , au existat probleme recente in care nu s-a acordat permisiunea de zbor desi aeronava ULM avea plan de zbor depus cu mult timp inainte. S-a dat vina pe o anume persoana din Aeroclub, cu precizarea ca munca de la trafic e foarte grea in conditiile unui numar relativ mare de piloti ULM si unui numar mic de angajati de la Aeroclub din serviciul trafic.
S-a mentionat ca solutia de trafic si planificare actuala nu este scalabila si ca ar fi utila discutarea unei alte solutii.
S-a mentionat ca desi suntem o tara libera intr-o zona care nu are conflicte militare, armata are dreptul de coordonare VFR pentru Romania. Se doreste mograrea spre o solutie mai scalabila de planificare, dar NEPRIVATA, ca si la Aeroclub (gratis) , pentru a evita taxarea unui serviciu vrf "pe aer limpede".
S-a mai discutat despre o posibila actiune de voluntariat privind operatiunile de trafic/programare zboruri pe Clinceni, anumite persoane nedorind sa sune la Aeroclub/trafic ci dorind sa deschida zborul local.
S-a mai discutat si descentralizarea traficului, prin programare la Aeroclubul local.
3. Diverse:
- S-a ridicat problema reglementarilor in vigoare, in sensul in care acestea ar fi mai greoaie si mai birocratice decat in alte tari europene. S-a marcat ca, totusi, mare parte din problemele pilotilor si proprietarilor se datoreaza si necunoasterii legislatiei curente.
- Majoritatea plangerilor si problemelor de la inmatriculare si omologare se datoreaza faptului ca pilotii si proprietarii ULM nu cunosc suficient de bine legislatia in vigoare.
- S-a discutat problema reinnoirii calificarii de pilot ULM la doi ani odata, precum si modalitatea de examinare (centralizata) de la Strejnic - lunara. S-a mentionat ca validarea licentei la doi ani prin examene teoretice si practice este un obstacol pentru zborul liber, ca ar fi mai bine sa se faca o descentralizare a examinarilor prin infiintarea altor centre de examinare. S-a propus ca la Deva sa se infiinteze un astfel de centru. S-a mai propus examinarea incrucisata a pilotilor din Sud/Muntenia de catre examinatori din Vest/Transilvania si invers. S-a precizat motivul examinarii centralizate: dosare false pentru piloti (sindrom carnete conducere auto - Pitesti). Deasemeni s-a mai propus ca examinarea sa se intample mai rar, nu odata la 2 ani. S-a agreat totusi ca momentul pentru schimbarea legislatiei nu este prielnic pentru ca sunt alegeri si diverse interese private, comerciale si politice ar putea ajunge in legile schimbate acum.
- S-a propus crearea unei liste cu ceea ce poate oferi Aeroclubul pilotilor ULM (cursuri, cand si la ce materii)(pista, hangarare etc.)
- Aeroclubul Romaniei va organiza incepand cu luna Septembrie 2008 un curs de pregatire si autorizare instructori ULM, care va fi axat pe aspecte de legislatie si pedagogie.
- Dl. Voicu a subliniat ca ar dori sa se faca cate un show aviatic in fiecare wee-kend, pentru cresterea si dezvoltarea aviatiei romane.
- Dl. Voicu a mentionat ca ar dori ca Aeroclubul sa reintre in posesia pistei Clinceni si a Hangarului 2, care se afla actualmente in proprietatea MAPN.
- S-a mai discutat referitor la licitatia publica prin care Aeroclubul doreste sa achizitioneze aeronave ULM de la producatori/dealeri (etc.). Se pare ca iarasi licitatia nu are castigator. In acest caz, se vor starta procedurile pentru achizitie prin negocieri fata in fata cu producatorul. Ca informatie, la ultima licitatie s-au propus:
Ikarus C-42, Tecnam P-92 si Rambo / Romaero
4. Discutii libere = ceva scandal. Inutil de reprodus.
P.S. Sedinta marcanta... inutila ca orice sedinta. Totusi, am aflat cu aceasta ocazie ca se vor face meetinguri de aviatie la Timisoara/Cioca (6 Septembrie 2008) si la Tg. Mures (5 Octombrie 2008). Deasemeni se deschide noul aerodrom si aeroclub ,privat se pare, de la Drobeta Turnu Severin, cu manifestari in zbor in 19-20-21 Septembrie 2008.