cipi_TM Membru activ
Numarul mesajelor : 1409 Varsta : 43 Localizare : Timisoara Data de inscriere : 04/10/2008
| Subiect: Industria aviatica dupa 9/11: Gauri de miliarde de dolari in bilanturile operatorilor Lun 12 Sept 2011, 16:18 | |
| Titlu: Industria aviatica dupa 9/11: Gauri de miliarde de dolari in bilanturile operatorilor Sursa: http://www.wall-street.ro/articol/Turism/109014/Industria-aviatica-dupa-9-11-Gauri-de-miliarde-de-dolari-in-bilanturile-operatorilor.html Autor: Dragos Serban Data: 12.09.2011 - Citat :
- Industria aviatica dupa 9/11: Gauri de miliarde de dolari in bilanturile operatorilor
Evenimentele tragice din 11 septembrie 2001 au avut un impact puternic nu doar din perspectiva pierderilor de vieti omenesti si a distrugerilor materiale. Atacurile teroriste au lasat o umbra de indoiala si au influentat din punct de vedere economic industria de transport aerian care se presupunea, statistic cel putin, ca este cel mai sigur mijloc de transport.
Asociatia Internationala de Transport Aerian (IATA) a intocmit un raport care sa evidentieze modul in care tragedia din 2001 a influentat industria aviatica din punct de vedere economic, relateaza World Property Channel.
Conform raportului, operatorii aerieni au avut pierderi de 13 miliarde dolari in 2001 si o gaura de 11,3 miliarde in 2002. Sectorul aviatic comercial si-a revenit de-abia in 2006, cand s-au inregistrat profituri anuale de 5 miliarde dolari, iar in 2007 castigurile au crescut pana la 14 miliarde dolari.
Insa ritmul s-a rupt in 2008 si 2009, cand efectele crizei financiare au dus l-a pierderi insumate de 25,9 miliarde dolari.
Potrivit datelor citate, intre 2000 si 2001 transportul aerian a scazut cu 22 miliarde dolari (6%), piata revenind usor in urmatorii trei ani. In 2009 veniturile au scazut cu 14% (82 miliarde dolari) pana la 482 miliarde dolari, pierdere recuperata ulterior in 2010 cand cifra de afaceri totala a industriei aviatice a fost de 554 miliarde dolari si un profit de 18 miliarde dolari.
Industria aviatica s-a schimbat fundamental in ultimii 10 ani, daca se tin cont de previziunile IATA legate veniturile ce vor atinge in 2011, 598 miliarde dolari- o crestere semnificativa fata de cele 307 miliarde obtinute in 2001. Companiile aeriene se asteapta la un trafic de 2,8 miliarde de pasageri si 48 milioane tone de marfuri, comparativ de cu cei 1 miliard de pasageri si 16 milioane tone de marfa inregistrate in 2001.
Economic vorbind, evenimentele din 9/11 au costat industria cu trei ani de scaderi, in timp ce criza financiara din 2008 a mai costat inca doi.
Urmarile atacurilor teroriste de atunci se vad mai ales in cresterea nivelului de securitate din aeroporturi.
IATA doreste ca in viitor dezvoltarea tehnologiei sa permita verificarea pasagerilor la trecerea prin checkpoint, daca au obiecte sau substante periculoase, fara a fi nevoie sa se opreasca, dezbrace ori sa despacheteze.
Efectele 9/11 asupra aviatiei comerciale din Statele Unite
-Inchiderea spatiului aerian- la o saptamana dupa 11 septembrie pe aeroporturile din Statele Unite s-au inregistrat numai 34.743 de zboruri.
-Traficul de pasageri a scazut cu 5,9% in 2001 fata de 2000, si cu 1,4% in 2002; companiile aeriene au incercat sa echilibreze scaderea prin micsorarea capacitatii de transport, adica reducerea flotei, care in 2009 numara cu 700 de avioane mai putin la nivel nationall;
-Piata interna- dupa atacuri, cererea de servicii aeriene a scazut, conform Barclays Capital, veniturile operationale pentru costuri de 100 dolari coborand de la 0,823 dolari in 2000 la 0,687 dolari in 2010, reprezentand o scadere de 142 miliarde dolari pentru perioada 2001-2010.
-Performante financiare: veniturile companiilor aeriene din Statele Unite au cazut de la 130,2 miliarde dolari in 2000 la 107,1 miliarde dolari in 2002. Pierderi de 19,6 miliarde dolari au fost inregistrate in 2001-2002, in timp ce in intervalul 2001-2005 au totalizat 57,7 miliarde dolari. Piata a iesit pe un profit de 25,9 miliarde dolari in 2006-2007, insa cresterea puternica a pretului petrolului si criza financiara au adus pierderi de 26,4 miliarde in 2008-2009. De abia in 2010 companiile au avut un profit de 3,6 miliarde dolari. Intre decembrie 2002 si octombrie 2005 au intrat in faliment companii precum United, Delta, Northwest si US Airways.
-Numar de angajati: In 2000 companiile de pasageri din Statele Unite aveau 520 600 de angajati. Pana in 2003 cifra a scazut cu 14,6% la 444 700. Numarul de lucratori a continuat sa scada pana in 2010 la 378 100, ca pe urma sa creasca in prima jumatate a lui 2011 la 382 900.
-Despagubiri guvernamentale: Legea sigurantei transportului aerian din Statele Unite a fost aprobata pe 23 septembrie 2001, companiile aeriene primind despagubiri de 5 miliarde dolari ( pentru pierderi datorate restrangerii activitatii pana la 31 decembrie 2001) si 10 miliarde dolari in garantii pentru viitoare imprumuturi.
Impactul asupra economiei globale
-Traficul de pasageri: La nivel global numarul de pasageri a scazut cu 2,7% in 2001, iar cifrele din 2000 nu au fost depasite pana in 2003. Acestea au crescut pana in 2009, cand s-au micsorat in fiecare an cu o rata medie de 2,1% datorita crizei financiare.
-Cifra de Afaceri: Veniturile companiilor la nivel global s-au contractat de la 329 miliarde dolari in 2000, la 307 miliarde dolari in 2001 si la 306 miliarde in 2002. Industria a dat semne de revenire in 2003 , cand a obtinut 322 miliarde dolari, iar in 2004 s-au inregistrat 379 miliarde dolari. Urmatoarea cadere a pietei a fost consemnata in 2009 cand veniturile au scazut cu 82 miliarde dolari la 482 miliarde dolari.
-Profitabilitate: Companiile aeriene au pierdut 13 miliarde dolari in 2001 si 11,3 miliarde dolari in 2002. Lucrurile s-au schimbat de abia in 2006 cand s-a obtinut 5 miliarde dolari, iar in 2007 profitul s-a majorat la 14,7 miliarde dolari. Pierderile din 2008 si 2009 au totalizat 25,9 miliarde dolari.
-Falimente: La cateva luni de la atacurile teroriste, Swissair si Sabena au intrat in incapacitate de plata din cauza socului financiar.
-Pretul petrolului: In perioada 2001-2011 costurile cu carburantii au crescut de la 13% in 2001 la 30% preconizate in 2011. | |
|