Churchill, Manitoba – Rankin Inlet, Nunavut – B1900
Au fost cam multe schimbari in ultimele 6 luni. In primul rand, am decis sa renunt la idea de a venii in Romania in urmatoarii ani, deoarece economia e prea instabila si nu am vrut sa investesc alti bani pentru am echivala licentele pentru JAA sa pot zbura in Europa. Asa dar, am ales sa urmez calea “Canadiana” de a devenii pilot, asa cat m-am angajat la o companie din Winnipeg, Manitoba, in centru Canadei care ofera serviciul special de Air Ambulance si zbor regional in comunitatiile din teritoriul Nunavut, precum Arviat, Whale Cove, Rankin Inlet, Cesterfield Inlet, Repulse Bay, Coral Harbor, Sanikiluaq, etc.
Procesul este destul de greu pentru a obtine o pozitie ca pilot. Chiar cu scoala terminata si experienta competitia este intensa. Nordul Canadei este unul dintre cele mai ostile conditii de zbor si pilotii sunt supusi unor situatii extreme de complicate. “Luxuri” gen ILS, pista pavata sau curatata (de zapada), spatiu aerean controlat sunt rare sau non-existente in nord. De multe ori suntem norocosi sa avem lumini la aeroport sa nu mai vorbesc de vizibilitate, vant, etc. Crosswind de 25-35 kts, temperature de -45°C (fara vant) vizibilitate de 1SM sunt si “NDB approach to minimums”…sunt “rutine”. Cu toate ca nu zburam avioane “ultra-moderne” gen Airbus sau Boeing, dupa 3 – 4 ani de pilotaj un King Air in aceste conditii, pot spune fara nici un pic de rusine ca te poti considera un pilot bun.
Teritoriul Nunavut, in mare parte, este un desert arctic, lipsit de ori si ce vegetatie. Se intinde pe niste portiuni imense, iar acolo este cel mai Nordic loc “populat” din Canada, Grise Fiord. In ultimele 6 luni am avut ocazia sa zbor acolo si este cu adevarat fascinant. Primul meu an la aceasta companie, contine mai multe etape, majoritatea fiind “munca la sol” pentru a dovedii companiei ca esti un om de treaba, descurcaret si motivat. De cand am inceput aici am facut toate munciile posibile incepand de la incarcat avioane, la flight dispatching, la pilotat King Air 200 si PC-12. Dupa un an de “probation” iti va fi oferita o pozitie full time ca pilot pe ambulanta sau “de linie” pe Beechcraft 1900. Eu mai am inca 6 luni pana voi zbura full time asa dar, trag tare.
Acum 2 saptamani a trebuit sa ducem un avion (gol) din Winnipeg in Churchill Manitoba. Fiind “fraged” in companie aceste zboruri sunt ideale pentru training. Din pacate nu avem voie sa facem poze in timpul zborului. Este o regula interna a companiei, iar eu stiu piloti care au fost concediati din acest motiv, plus fiind la inceput, nu imi permit sa stau cu aparatul in mana cand am atat de invatat. Va venii si timpul cand va pun poze…
Asa deci, am ajuns in Churchill, unul dintre cele mai nordice “orase” din provincial Manitoba. Localitatea este destul de izolata, mai ales ca nu sunt drumuri s-o lege cu restul localitatiilor. Sunt doar 3 modalitati de a ajunge acolo. Prima si cea mai scurta este cu avionul. Un zbor din Winnipeg pana la Churchill dureaza cam doua ore si jumate. Se mai poate ajunge cu trenul dar este extreme de incet, circa 28 de ore (dupa cate am auzit). A treia obtiune este cu vaporul, dar asta e posibil doar vara, deoarece temperaturiile scazute ingheata tot golful si apele din zona. In fine, revin la poveste…
Am ajuns seara cu un King Air dupa care am avut vreo 3 zile libere. Prietena mea beneficeaza si ea de zbor gratis cu compania noastra asa ca am decis impreuna sa facem o excursie in nord, si sa vedem Churchill si Rankin Inlet. A doua zi, a ajuns si ea cu un Beechcraft 1900 din Winnipeg. Am stat in Churchill vreo 2 zile, dupa care a 3-a zi am zburat in nord la Rankin Inlet.
Linia albastra e zborul de la Winnipeg(YWG) la Churchill (YYQ), iar linia rosie e zborul de la Churchill la Rankin Inlet, Nunavut (YRT).
Avionul adus de noi, un King Air.
Avioanele noastre sunt foarte bine intretinute, de mecanici buni si dedicati. Aici spala avionul…
Churchill, Manitoba, “capitala” ursilor polari din Canada. Din pacate, nu am vazut nici unul, deoarece tot sunt “pe gheata” in larg la vanat de foci. Prin Noiembrie prin zona poti vedea zeci de ursi… Vin turisti din toata lumea sa-I vada.
Hudson Bay, inghetat.
Acest avion s-a prabusit in 1979, la 2 km de pista. Avionul e un C-46 care a fost numit “Miss Piggy” pentru ca (atunci) cara porci. Avionul, apartinand companiei Lambair, s-a prabusit dupa ce a avut problem cu motoarele. Cu toate ca au fost grav raniti, echipajul a supravietuit.
Eu si Gabi langa epava:
Parca aici se termina lumea
Eu si Gabi cu truck-ul companiei
Radar de pe vremea Razboiului Rece
In Churchill se afla si un centru de cercetare pentru rachete…
Masini utilitare
Concurs cu sanie de caini… 500 km… cu sosire in Churchill. Acest concurrent si concurenti au fost pe locul 3
Gabriela cu baietii cu “botosei”
Concurentul, un “Viking” Canadian
Gara din Churchill
Amicii mei … doi Husky…
Pe asta mic am vrut sa-l bag in straita sa-l duc cu mine, dar din pacate destinul lui e sa devina caine de tras la sanie. Nu are nume, dar i-am pus numele “Bear” ca arata ca un ursulet
Eu si “Ursulet”
Seara la foc de tabara. Afara erau -10 grade C iar noi in Teepee (cort Indian) faceam foc
Eu si Gabi
Cel mai “tare” local din Churchill (nr. Locuitori = 800)… Gypsy’s… restaurant al unor emigrant din Portugalia
Gabriela si Yi-John, mecanicul de aviatie, coleg de munca cu noi, de origine din Taipei, Taiwan.
Dupa cateva zile de distractie in Churchill, am plecat spre Rankin Inlet, Nunavut
Zborul YYQ-YRT, deasupra la Hudson Bay. O chestier interesanta. La jumatatea drumului este “centru geografic” al Canadei, langa localitatea “Arviat”.
Calm Air Saab 340
Turnul de control in Churchill, Manitoba
ATV si GPU (Ground Power Unit)
Beechcraft 1900C, avionu care ne-a dus la Churchill, pilotat de capitanul Bill, soseste din Winnipeg.
Imbarcarea in avion
Decolare:
Dupa o ora de zbor, in “nimicul alb” apare si Rankin Inlet
“Orasul” circa 2000 locuitori… Rankin Inlet
Terminalul din Rankin Inlet (YRT)
Ceva poze din “oras”
Cum zic localnicii “Link to the outside world”… televiziune, telefon si internet.
Semn de circulatie scris “normal” si in Inuktitut syllabics... Se citeste "Nuqqarit".
Simbolul localnicilor (Inuitzilor…) un Innukshuk
Cele mai misto nr. de inmatriculare
Erou local si national, Jordin Tootoo (se citeste Tuutuu), jucator in echipa nationala a Canadei si jucator profesionist in NHL. Observati coordonatele orasului
Ceva traffic la Rankin Inlet…
Timpul de imbarcare si plecare spre casa
Rankin Inlet rama in urma noastra
Zbor spre Churchill
Am avut un mic popas in Churchill. Deorece mancare e foarte scumpa in nord (cam triplu pretul fata de Winnipeg) ne-am dus mancare cu noi. Aici imi incarc ladita care am dus-o cu noi si ramasese in Churchill in frigider. Lucrand la companie, nu am avut “luxul” sa-mi incarce colegii bagajele. A trebuit s-o fac eu…
Un tip de avion destul de noi. Un “Kodiak”. Seamana mult cu un Caravan 208
Poze vechi din anii 40-60 de pe vrea razboiului / razboiul rece
Dupa putin timp in Churchill am plecat spre Winnipeg. Din pacate s-a facut noapte foarte repede si nu am mai facut poze. M-am bucurat mult de aceasta excursie, pentru simplu fapt c a am fost intr-un loc unic si am avut ocazia s-o duc si pe Gabriela cu mine. Nu multa lume are sansa sa ajunga in aceste locuri.
Orasul Churchill ramane in spate
Zbor spre Winnipeg
Asa dar, s-a incheiat “mini-vacanta” noastra. Pe langa ca am vazut locuri si o cultura unica, am facut-o gratis. O sa mai am ocazia in urmatorii 2 – 3 ani sa va prezint cu nenumarate Trip Reporturi din Nord, si incerc sa va prezint fiecare localitate care o voi vizita. Mai am inca 6 luni pana intru full time ca pilot, iar pana atunci trag tare si zbor cat se poate de mult… In curand voi cere “voie” oficiala sa postez un Trip Report pe site de la sef, dar pana atunci voi face altele…
Comentariile sunt bine venite….
Vio