Potrivit unor surse din interiorul companiei, Tarom a înregistrat pierderi de peste 30 de milioane de dolari în primele şase luni ale anului. Reprezentanţii Tarom au evitat însă un răspuns oficial în această privinţă.
Directorul de marketing, Sorin Georgescu, a afirmat că nu ştie cu exactitate care este suma şi că „pierderile reale vor fi cunoscute abia la sfârşitul anului".
El a precizat că toate companiile aeriene au o situaţie financiară proastă din cauza creşterii preţului petrolului şi a crizei globale a creditelor.
În acest context, Tarom a decis să mai achiziţioneze încă două aeronave ATR 72, în următorii doi ani. Acestea ar urma să fie folosite pe rute interne şi regionale.
În următorii patru ani, compania şi-a propus să ajungă de la 20 la 40 de aeronave pentru a-şi menţine cota de piaţă.
În momentul de faţă Tarom deţine 20 de aeronave. Oficialii companiei spun că în următorii patru ani flota se va mări la 40 de aeronave
În momentul de faţă Tarom deţine 20 de ...
Criză Compania naţională de transport aerian a acumulat pierderi de peste 30 milioane dolari în acest an
Tarom a început negocierile pentru achiziţionarea a încă două avioane de tip ATR-72, care ar urma să fie folosite pe curse interne şi regionale
Potrivit unor surse din companie, Tarom a înregistrat pierderi de peste 30 milioane de dolari în primele şase luni ale acestui an. Motivul: foarte multe curse internaţionale se efectuează cu un grad de umplere sub 50 la sută.
Şi creşterea preţului barilului de petrol a contribuit la aceste pierderi semnificative. Chiar şi în aceste condiţii, conducerea companiei Tarom a decis achiziţionarea a încă două aeronave de tip ATR 72. Valoarea contractului este aproximată la 40 de milioane de dolari.
Explicaţii
Cu toate că am solicitat în mod oficial situaţia financiară a companiei, şefii Tarom au ocolit un răspuns direct. Directorul de marketing al companiei, Sorin Georgescu, a oferit însă câteva explicaţii. „Avem nişte pierderi anul acesta, nu ştiu cu exactitate care este suma, dar toate companiile de profil au pierderi foarte mari, iar acest fapt se datorează creşterii preţului petrolului şi crizei globale a creditelor. Pierderile reale le vom cunoaşte cu siguranţă abia la sfârşitul anului.
Creşterea preţului petrolului se vede şi în preţul biletului de avion, iar cei care anul trecut îşi puteau lua un credit pentru a pleca în vacanţe sau pentru orice alte nevoi acum se văd în faţa limitării accesului la aceste împrumuturi. În concluzie, căderea pieţei creditelor duce la scăderea numărului de pasageri", a spus Sorin Georgescu.
Această situaţie a dus, în opinia directorului de marketing al Tarom, la limitarea călătoriilor cu avionul spre destinaţii din afara ţării pentru alţi oameni decât cei de business, pe care nu îi influenţează foarte mult variaţia de preţ a tichetelor de zbor şi care preferă confortul pentru călătoriile de afaceri.
Cu toate acestea, firmele de turism din România susţin că oferta de credite pentru vacanţe nu a prins aproape deloc la noi. Numărul celor care au apelat la astfel de soluţii de finanţare a fost de ordinul sutelor.
Avioane noi
Compania Tarom are în prezent 20 de aeronave dintre care şapte sunt ATR 72. „Pentru a ne menţine cota de piaţă, care acum este destul de scăzută, trebuie ca în următorii patru ani să ajungem la 40 de avioane. Dintre acestea, 14 vor fi de tip ATR 72. Preţul extrem de ridicat al petrolului ar putea avea şi un efect pozitiv, deoarece firmele constructoare de avioane ar putea să le vândă la un preţ mai mic pentru a nu rămâne cu ele pe stoc.
Acelaşi lucru s-ar putea întâmpla şi în cazul companiilor care închiriază aeronave. Chiar dacă va trebui să facem unele sacrificii, nu vom da oameni afară şi nici nu vom restrânge alte cheltuieli importante. Ce pot să vă spun este că, în orice caz, vom opta pentru avioane care au un consum mai mic", ne-a explicat directorul Sorin Georgescu.
Negociere directă
Potrivit purtătorului de cuvânt al Tarom, Mădălin Tudor, decizia de achiziţionare a două aeronave ATR 72, care ar urma să ajungă în România, în anul 2009, respectiv 2010, „a fost luată ca urmare a rezultatelor înregistrate în evoluţia pieţei din perioada 2006-2008, fiind necesară o adaptabilitate superioară a produsului TAROM în relaţie cu cerinţele clienţilor".
„Achiziţionarea se va realiza în conformitate cu Ordonanţa 34 din 2006, cu precizarea că se va face prin negociere directă cu societatea Air Transport Regional, unicul producător de nave ATR, având ca scop păstrarea omogenităţii flotei actuale TAROM, adică aceeaşi resursă umană şi tehnică", a precizat Mădălin Tudor. Cele două aparate de zbor vor fi cumpărate cu banii companiei.
„În cazul în care, în urma negocierii se va decide finalizarea achiziţiei, aceste aeronave vor fi achitate din resursele proprii ale companiei Tarom, veniturile necesare fiind rezultate din operarea aeronavelor respective".
Surse din cadrul companiei susţin că decizia de achiziţie a celor două avioane a fost făcută fără întocmirea unui plan de zbor pentru acestea.
Cursele externe, cele mai păguboase
În fiecare zi, avioanele Tarom efectuează aproximativ 50 de zboruri interne şi internaţionale. Zborurile spre Madrid, Londra, Paris, Tel Aviv sunt cele mai căutate.
Celelalte curse se efectuează, totuşi, chiar dacă gradul de încărcare este de 50 la sută sau chiar mai mic. „Gradul de încărcare al avioanelor Tarom nu este atât de mare pe cât mi-aş dori. Se mai întâmplă să plece şi aproape goale, dar asta nu se întâmplă în fiecare zi", a recunoscut directorul de marketing Sorin Georgescu.
Măsuri de criză
Carburanţii reprezintă între un sfert şi jumătate din bugetul grupurilor aeriene, iar scumpirea combustibililor a falimentat deja câteva companii.
Alitalia, aflată în pragul falimentului, a acceptat oferta de preluare venită din partea grupului Air France KLM.
Compania italiană înregistrează pierderi de trei milioane de euro pe zi.
Companiile aeriene americane Delta Airlines şi Northwest Airlines s-au pus de acord asupra unei fuziuni în urma căreia va fi creat un gigant al transportului aerian de pasageri.
RyanAir, cel mai mare grup aerian low-cost din Europa, a anunţat că va impune o taxă de aproape 32 de dolari pe bagaj, plus 15,8 dolari pentru check-in la zborurile de întoarcere. Reprezentanţii companiei au averizat că profitul va fi în scădere cu 50% anul acesta din cauza preţurilor ridicate ale combustibililor.
Pierderi de 1,5 miliarde € la nivel global în 2008
"Creşterea preţului petrolului va transforma profund industria noastră şi, bineînţeles, şi pe cea a producătorilor de aeronave sau echipamente, pe cea a liniilor de zbor, a aeroporturilor sau a controlului traficului aerian", a declarat pentru publicaţia germană "Der Spiegel" şeful companiei-mamă a Airbus, EADS, Louis Gallois.
La rândul său, şeful KLM, Jean-Cypril Spinetta, descrie şi mai drastic situaţia: "Dacă preţul petrolului ajunge la 200 de dolari barilul, noi, companiile aeriene, suntem moarte". Potrivit estimărilor specialiştilor, pierderile în branşă vor fi de 1,5 miliarde euro doar în acest an. IATA a calculat că, în cazul în care preţul principalelor tipuri de combustibili se vor stabiliza la 135 dolari/baril, deficitul ar putea ajunge chiar la 4 miliarde de euro.
Companiile de talie mică sau cele cu un management mai puţin bun, pentru care costul combustibilului reprezintă jumătate din cheltuielile totale, abia dacă vor reuşi să supravieţuiască.
Avioanele vechi, scoase din uz
Conform publicaţiei "Der Spiegel", transportorii americani ca American Airlines, Continental sau Lufthansa-Partner United au retras deja din circulaţie aeronavele vechi şi intenţionează să renunţe, împreună, la 12.000 de locuri de muncă. Companiile europene ca Air France, TUIfly sau Air Berlin îşi răresc flota şi reţeaua de transport şi se pregătesc pentru iarnă, când numărul călătorilor este de obicei mai mic. (Alexandra Tămăşan)
E vorba de Atr42 nu de Atr 72 cum scrie in articol...