- Citat :
- Ai putea detalia, in cateva cuvinte, cum le-ai prelucrat?
Sigur,
Pozele imi sunt salvate in aparatul foto in format JPG si RAW. JPG stiti toti cum arata, iar RAW este putin mai special, si anume... nuantele de lumina care intra in aparat si receptionate de senzorul sau foto sunt mult mai multe decat poate reda un monitor de calculator sau o poza. aceasta cantitate de nuante pentru lumina dintr-o poza se calculeaza in biti.
Un monitor poate reda 8 biti, in timp ce formatul RAW contine 16 biti. Asta ne ajuta forate mult in sensul ca, daca avem disponibila poza in format RAW din cei 16 biti ne putem alege noi ce rvem sa pastram. In mod normal aparatul foto ia decizia asta cand salveaza poza in format JPG, dar aproape tot timpu ia decizii gresite.
Mai exact, daca avem o poza disponibil in format raw, in anumite limite putem rezolva zonele din poza unde in poza jpg nu avem detalii in zonele umbrite ale pozei sau in zonele luminoase sau "arse". Pe langa se poate recupera din expunere panal a 2 pasi EV. ( Practic, vreo 3 din pozele cu wizz mi-au fost f intunecate din cauza ca era seara si nu puteam expune asa lung cum trebuie - ieseau miscate - asa ca le-am pozat mai intunecate dar am recuperat cat s-a putut din poza RAW.
Dupa ce am obtinut o poza detaliata cum as fi dorit, trec la urmatorul pas... editarea luminozitatii si a contrastului. Aproape tot timpul pozele iesite din aparat au probleme si pe capitolul asta, adica nu contin alb pur sau negru pur, desi subiectul pozat continea culorile astea... o poza cu capitolul asta nerezolvat arata moale, spalacita si plata.
Eu in Adobe photoshop imi rezolv pozele dar sunt si alte programe, Adob Lightroom , Corel photopaint, etc etc. Dar in toate comanda asta e la fel practic sunt 2 optiuni care pot fi folosite deodata, ce mai usoara - rezolvarea pozei din Brightness si Contrast. Cealalta metoda este prin ajustarea "levels" care necesita mai multe explicatii pe care o sa vi le dau daca le cereti.. pentru ca pe moment explicatia mea e mult mai lunga decat va asteptati oricum
.
Mai jos in poza din stanga contrastul si luminozitatea sun neprelucrate in stanga si prelucrate i ndreapta
In pozele cu lumina mai slaba sau din directie gresita sunt de obicei probleme si la capitolul intensitate culori, care iar se rezovla usor in photoshop din asjutarea saturatiei culorilor.
aici puteti vedea un pic lucrata saturatia pe partea dreapta, dar din cazua ca-i wizz caer-i destul de intens el la culori de obicei diferenta e mica.
Dupa ce am o poza cu culorile in ordine, contrast si detalii un ultim pas, este sa incerc sa pun in evidenta detaliile cam cum erau si in realitate.
Deoarece in realitate imaginea care o percepem noi are mai mult un pic de 800 X 600 pixeli...
in poza unele detalii par mai moi din cauza ca pixelii din care e alcatuit obiectul sunt prea mari... si atunci arata moale detaliul respectiv.. Detaliile aseta sunt de obicei chestii pe latrenul de aterizare, firele de iarba, ramele la geaumri capace de vizitare etc.
Astea pana la un punct se pot scoate in evidenta cu un filtru de photoshop numit "Unsharp Mask" care practic cauta in poza contururi de grosime mica (puteti specifica voi cat de mica) si de lungul contururilor respective, pe o parte si pe alta a lor mareste diferenta de culoare si contrastul pixelilor, astfel marind aparent detaliile in zona respectiva.
Daca va uitati i nspecial in zona cabinei la poza de mai jos o sa vedeti diferenta pe care o face Unsharp Mask.
ok, acuma ca am zis toate astea poate credeti ca ii super usor, dar de fapt se poate ajunge usor la poz prea luminoase, prea saturate sau cu prea mult sharp ( cu marginile zimtate la obiecte)...
Eu va sfatuiesc sa mai cititi sau sa mai puneti intrebari si sper sca v-am ajutat intr-o anumita masura si ca dupa ce cititi asta sa nu mai fiu isngur la gard de la aeroport
ca deja ma dispea sa stiu ca in cj cel putin sunt 10 spotteri da niciunu nu vine la pozat