|
| Planoare | |
|
+37shouriken ela_crux Balaurul nicolaemarcu@ymail.com GAC Adrian Nicula alexconu Radu_is YR-197 dragosh54321 electric claudiup gogu D13-th_TakeOff Antoniu SNA horia Vladut lancer_two_one VicMures zapacitu Messerschmitt mack eugen Skywalker retro Geo RoNIN_731 demorra Capt_Vio Virusu Dylan RATus gabi-737 YR-DNY VIC Eurofighter 41 participanți | |
Autor | Mesaj |
---|
YR-197 Flight Level 400
Numarul mesajelor : 799 Varsta : 62 Localizare : Arad Data de inscriere : 08/10/2009
| Subiect: Re: Planoare Vin 09 Oct 2009, 12:47 | |
| - YR-197 a scris:
- D13-th_TakeOff a scris:
- Cu siguranta romania nu a avut mosquito... probabil poza-i facuta la vreun concurs international, vreun concurent strain a venit cu el...
..daca nu gresesc,cu Tantarul a venit un grec la balcaniada de la Iasi din '79 sau '81...nemtii parca aveau asw-uri... baietii din Iasi pot verifica cronometrajele din arhiva. sigla balcaniadei(cea compusa din romburi se poate observa in fotografia anterioara pe frontispiciul hangarului). In fata blanik-ului,in salopeta, instructorul meu(si nu numai),Claudiu PANZARU.
...si daca este asa,promit sa va povestesc cum a ajuns pe Iasi grecoteiul,ce a facut in concurs,cum a plecat...planoristul ala care in timpul liber era comandant de 747 ...sau daca nu-i asa,poate tot va voi povesti,daca nu cumva este off-topic Daca nu e off-topic,sa icep.Nici nu stiu de unde…Am tot prescurtat si am taiat din ce-am scris,dar tot a a mai ramas ceva.Scuzati va rog greselile de exprimare,nu sunt un povestitor cu inclinatii pentru scris…
…asadar suntem in anul de gratie 1979,luna iulie,locatia aerodromul Iasi-Sud,la startul de la IPA…puteti vedea in spatele Tantarului salcamii de la depozitul de munitii iar in dreapta se pregateste de decolare M2-ul,YR-802. La acel concurs international au participat sportivi din RFG,RDG,Iugoslavia,Bulgaria si…un concurent din Grecia. Pe vremea aceia, formarea si antrenamentul eram ‘copii de mingi’ ,eram repartizati fiecare pe cate un planor,avand sarcina de ajutor:des-hangarat,hangarat,transport,depanare,tot ce tinea de planor si concurentul respectiv. Conducator de zbor era DIMOVICI (Mironel-sau ma insel?),care avea o predilectie pentru limba lui Shakespeare,dar nu prea avea cu cine sa se converseze.Dandu-i o replica in engleza,m-am procopsit cu ‘Functia’ de ACZ(Ajutor Conducator de Zbor).Avantajul cel mai mare a fost ca am devenit singurul sportiv care am zburat in acea perioada,zborul fiind oprit pentru sportivi:zborul de sonda meteo il faceam cu Dinamovici-cum i se spunea CZ-ului... Am facut aceasta lunga introducere,doar pentru a preciza ca din postura de a sta toata ziulica in zebra,am avut posibilitatea de a fi in direct cu aproape toate evenimentele petrecute pe acolo. Bun,sa revenim la concurentul din Grecia(am primit confirmarea astazi de la Iasi ca depre el este vorba).In perioada afluirii,concurentii straini au sosit cu dubele si planoarele lor-asadar mijlocul de transport a fost auto,mai putin grecul,care suntem anuntati ca va sosi pe calea aerului.Pana aici,nimic deosebit.Bomba a fost amorsata cand suntem anuntati de catre turnul Aeroportului(precizare pentru cei care nu cunosc zona-Aerodromul se afla la aprox 2 km sud de Pista betonata a Aeroportului,fiind aproximativ unul in prelungirea celuilalt,despartite fiind de dealul Garofeanu cu al sau poligon de tancuri) ca se apropie de Iasi avionul.Firesc,Dimovici cere turnului sa-i transfere pe frecventa aeroclubului pentru aterizare.Ce urmeaza,este de cascadorii rasului:turnul intreaba ca cum adica sa aterizeze un avion NATO pe aerodrom,ca avionul ala are aprobare speciala si nu poate ateriza decat pe pista aeroportului.Toti de la zebra,comenduirea si staful au ramas perplecsi...habar nu avea nimeni despre asa ceva.Se cer lamuriri de la turn si baietii ne comunica ca este vorba despre un avion Hercules care transporta planorul concurentului din Grecia.Buna treaba,pana cand deasupra releului apare hardughia,se aliniaza pe directia pistei,apoi brusc reduce motoarele,pica ca o parasuta si noi,nu ne prea dam seama ce vrea sa faca.Tot la fel de brusc,motoarele in plin si sare(aeroportul e mai sus cu vreo 30m) tancodromul si aterizeaza pe pista betonata,disparand din raza noastra vizuala.Il auzim doar cum franeaza...ce sunet doamnelor,domnisoarelor si domnilor,pentru noi care nu auziseram decat motorasele de AN-24 si o data un BAC...Plus de asta,avionul ala enorm,in culorile alea cum doar in filme mai vasusem... Suna telefonul de la aeroport pe linia directa si ne cheama aia sa mergem cu masinile sa aducem duba cu planorul.Zis si facut,sarim in ARO si hai peste deal,pe scurtatura. Poze nu aveam cum sa facem,din pacate(anul de gratie 1979...). Dupa vama si celelalte operatiuni ,ajungem pe aerodrom.Cam tot in acel moment,decoleaza Herculesul...O decolare la firul ierbii(scuze,betonului),survol tancodrom si la verticala hangarului nostru,motoarele in plin si degajare pe aripa dreapta.In acel moment,cu totii am crezut ca daca nu se prabuseste hangarul,cel putin crapa toate geamurile...a fost mai ceva ca la cutremurul din urma cu doi ani...SUPERB. Dar m-am intins cu vorba si am uitat de concurent. Acesta,un tip maruntel,foarte jovial,era comandant pe 747 si in timpul liber se dadea cu planorul.Daca bine retin,nu avea pe atunci decat ‘C’-ul de argint.Planorul era al lui-bijuteria aia de Mosquito,de ne-au picat fetele la toti.Transportul i l-a facut un prieten,comandantul de pe Hercules.Cum au obtinut aprobarile,nu ma intrebati,habar nu am.Stiu doar ca tipul era foarte nelamurit de ce turnul nu i-a lasat sa aterizeze pe aerodromul nostru,ca doar ei au vazut de sus unde erau planoarele...pista era destul de lunga(pe vremea aceia avea doar vreo 850-900m de iarba).Greu sa-l faci sa inteleaga:NATO,capitalism,socialism multilateral dezvoltat,fuga lui Pacepa... Ma rog,i se da si lui harta cu zona,li se prezinta tuturor posibilele trasee,fotografii cu punctele,etc.etc.Grecul nostru,numai zambet si chef de viata,nu prea era el atent...Stiu ca la primele trei probe,tipul pleca spre primul punct si zbura in linie dreapta pana cand se termina conditia si ateriza.Nici vorba de puncte de intoarcere,nimic.dar uite asa face si el primul 100km... Acum,tineti-va bine,vine cea mai tare faza. Ultima zi,ultima proba:triunghiul de 300 km.Ne gandeam ca grecul nici nu o sa decoleze.insa stupoare:vine el,cere informatii,cere iar pozele de la punctele de intoarcere(Saveni si Girov),ce mai,a cerut pana si presiunea de la pragul pistei.Bun inteles ca Dimovici i-a dat-o si pe aia,dar fiind cea de la nivelul Taromului(mai sus decat pista noastra) si la zborul tehnic pune asta planorul dincolo de mira de la mijlocul aerodromuli.Haz pe noi de numa-numa.Insa habar nu aveam ce o sa urmeze in acea zi. Incep decolarile,se deschide linia,se pleaca pe traseu...Eu in zebra cu CZ-ul.Rapoarte de pozitie...Careva transmite ca grecul a facut primul punct.Halal de el,dar si-o fi adus aminte s-o ia pe latura a doua?Da,si-a adus.Si-a adus si la punctul doi.Cum va spun,pe inserat,cand aproape se terminase hangararea,tipul cere iarasi presiunea la pragul pistei,Dimovici o ia de la turn,i-o comunica si asta iar pune planorul la capatul alalat al aerodromului.Sar in ARO si ajungem la tantar.Cobor din masina si ma apropii de planor.Dau mana cu proaspatul posesor al ‘C’-ului de aur cand ma trasneste un miros pestilential,miros care venea atat din cabina cat si de la grecotei.Ma lamureste tipul ca pe latura a doua l-au apucat nevoile alea mai mici-zice ca probabil de la berea de cu o seara inainte -insa fiindca presimtea el ca o sa reuseasca sa termine proba si deoarece, spre deosebire de Boeing,planorul nu era dotat cu toalete, a preferat sa-si dea drumul pe el.Acuma,zice el,pot sa rada toti de el,ca lui oricum nu-i pasa.Asta din cauza ca,fiti atenti, toate ziarele din Grecia vor scrie a doua zi despre el,cum ca este PRIMUL grec care a facut 300 km cu planorul,primul’C’ de Aur!.Normal ca toti au ras,s-au tinut de nas dar l-au felicitat...berea a dat-o el pe seara...a venit Hercules-ul si l-a luat...
P.S. Mi-am amintit cu placere de bijuteria aia de planor,de proprietarul sau,de serile cu bere(din shopuri),de atmosfera de aerodrom... | |
| | | Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Planoare Vin 09 Oct 2009, 20:17 | |
| foarte tare! mai spune-ne si altele ca sunt sigur ca mai ai | |
| | | mack Fotograf
Numarul mesajelor : 242 Localizare : Iasi - Romania Data de inscriere : 10/06/2008
| Subiect: Re: Planoare Vin 09 Oct 2009, 20:18 | |
| - YR-197 a scris:
...
Daca nu e off-topic,sa icep.Nici nu stiu de unde…Am tot prescurtat si am taiat din ce-am scris,dar tot a a mai ramas ceva.Scuzati va rog greselile de exprimare,nu sunt un povestitor cu inclinatii pentru scris… [/i] hmmm, povestitor fara inclinatii pentru scris...pe cine pacaleste... Este cred cea mai frumoasa, mai alerta si mai interesanta scurta povestire pe teme de aviatiei ce am citit vreodata. Curat scenariu de film, aproape am vazut Herculesul tarcat, picand abrupt si tragand trena de fum (chiar, lasa trena de fum?) Colega (daca-mi este permis un astfel de formalism, mie nezburator), primeste, te rog, toata aprecierea mea. P.S Interesant cum se nasc legendele. La inceputul anilor '90, povestirea aceasta - in rezumat scurt - inca mai facea deliciul palavragelilor de aerodrom, aici la Iasi. Fiecare povestitor adauga cate ceva la tabloul de fantezie aeronautica si asa se face ca urechile mele au auzit cum Hercules-ul a aterizat fix pe campul aerodromului. Sau a fost un alt Hercules?! Nici nu conteaza, e frumos oricum. Ganduri bune, mack | |
| | | D13-th_TakeOff Membru activ
Numarul mesajelor : 247 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 27/06/2009
| Subiect: Re: Planoare Vin 09 Oct 2009, 20:37 | |
| Am fost si eu pe acolo la campionatele internationale din '80 si '81... Daca nu ma insel, acea balkaniada din '79 s-a terminat destul de trist...
LE: propun moderatorilor sa faca split si sa creeze o rubrica noua, unde fiecare poate posta povesti de zbor... ar fi interesant...
Ultima editare efectuata de catre D13-th_TakeOff in Vin 09 Oct 2009, 20:58, editata de 1 ori | |
| | | Radu_is Fotograf
Numarul mesajelor : 389 Varsta : 37 Localizare : Cluj-Napoca Data de inscriere : 06/09/2009
| Subiect: Re: Planoare Vin 09 Oct 2009, 20:58 | |
| - mack a scris:
P.S Interesant cum se nasc legendele. La inceputul anilor '90, povestirea aceasta - in rezumat scurt - inca mai facea deliciul palavragelilor de aerodrom, aici la Iasi. Fiecare povestitor adauga cate ceva la tabloul de fantezie aeronautica si asa se face ca urechile mele au auzit cum Hercules-ul a aterizat fix pe campul aerodromului. Se intampla si in zilele noastre. Ca elev pilot in vara asta am auzit si eu povestindu-se despre Hercules-ul cu pricina si aterizarea lui pe iarba de pe aerodrom. Istoria cu grecul si tantarul totusi nu o stiam. Foarte frumoasa povestirea!!! | |
| | | YR-197 Flight Level 400
Numarul mesajelor : 799 Varsta : 62 Localizare : Arad Data de inscriere : 08/10/2009
| Subiect: Re: Planoare Vin 09 Oct 2009, 23:34 | |
| - D13-th_TakeOff a scris:
Daca nu ma insel, acea balkaniada din '79 s-a terminat destul de trist...
. Din pacate,s-a incheiat cat se poate de trist: La sosirea din proba,razmutul de rigoare (Jantarul Standard YR-???) pe aripa stanga,virajul din bucata 3+4 deasupra mai sus amintitilor salcami din depozitul de munitii,dar...(cuvant ce lipseste din vocabularul limbii japoneze) insuficient pentru a incheia traiectoria pe finala,aripa dreapta atinge solul la marginea gardului intreprinderii IPA si se izbeste cu 'BOTUL'(Jantarul nu are 'COIF" ...) direct in transversala acoperisului unei magazii(mai exista si acum acea magazie). Planorul a efectual un 180 si a ramas pe acea baraca.Datorita impactului,pilotul nu si-a mai revenit,decedand in salvare pe drum spre spital.
Pilotul respectiv a fost ADRIANA MARACINE.
Sa nu uitam,cineva spunea ca pilotii nu mor, ci decoleaza si nu se mai intorc... Sper ca asa s-a intamplat si cu fosta noastra colega de lot national...
P.SCu scuzele de rigoare si cu tot respectul pentru ADRIANA,vreau sa precizez ca Herculesul a vrut sa aterizeze pe 'iarba'dar...(acelasi dar) nu a aterizat.Cred ca nici grecul nu prea a pricipit de ce... | |
| | | YR-197 Flight Level 400
Numarul mesajelor : 799 Varsta : 62 Localizare : Arad Data de inscriere : 08/10/2009
| | | | Radu_is Fotograf
Numarul mesajelor : 389 Varsta : 37 Localizare : Cluj-Napoca Data de inscriere : 06/09/2009
| Subiect: Re: Planoare Sam 10 Oct 2009, 00:09 | |
| - YR-197 a scris:
- Planorul a efectuat un 180 si a ramas pe acea baraca.Datorita impactului,pilotul nu si-a mai revenit,decedand in salvare pe drum spre spital.
Pilotul respectiv a fost ADRIANA MARACINE.
Sa nu uitam,cineva spunea ca pilotii nu mor, ci decoleaza si nu se mai intorc... Sper ca asa s-a intamplat si cu fosta noastra colega de lot national...
Asadar am reusit sa aflu si ce s-a intamplat cu adevarat. Am tot auzit povestindu-se despre Jantar-ul care a cazut langa IPA si fata care a murit atunci. Va fi mereu pe cerul inimilor noastre! | |
| | | YR-197 Flight Level 400
Numarul mesajelor : 799 Varsta : 62 Localizare : Arad Data de inscriere : 08/10/2009
| Subiect: Re: Planoare Joi 29 Oct 2009, 12:44 | |
| | |
| | | Vladut Airport Level
Numarul mesajelor : 78 Varsta : 36 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 22/01/2009
| Subiect: Re: Planoare Joi 29 Oct 2009, 12:47 | |
| e 1193 .In timpul campionatului era si asta ancorat, cred ca de la Pitesti era venit si era si 1192 al Clinceniului ancorat pe undeva pe langa. | |
| | | YR-197 Flight Level 400
Numarul mesajelor : 799 Varsta : 62 Localizare : Arad Data de inscriere : 08/10/2009
| | | | Vladut Airport Level
Numarul mesajelor : 78 Varsta : 36 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 22/01/2009
| Subiect: Re: Planoare Joi 29 Oct 2009, 13:17 | |
| 1192 sigur nu, pentru 1192 era pe langa 1193 pe undeva, si e foarte putin probabil sa se fi schimbat inmatricularea din 1197 nu stiu daca s-au facut astfel de schimbari in aeroclub.mai stiu de 1196 care zboara la brasov , tot pendular la origine dar i-au modificat ampenajul(acuma se numeste is29d2) ,i-au pus stabilizator in rest a ramas la fel prinderea la aripi si cabina putin mai alungita si mai incapatoare fata de Is29d2. | |
| | | YR-197 Flight Level 400
Numarul mesajelor : 799 Varsta : 62 Localizare : Arad Data de inscriere : 08/10/2009
| Subiect: Re: Planoare Joi 29 Oct 2009, 13:53 | |
| Aha, chiar nu mai stiam nimic despre gioablele(cum le numeau carcotasii) astea... Faine planoare,cu tot cu bordurile lor de atac lovite si cu vopseaua sarita,pline de zgarieturi pe extra si mai ales pe intrados(observasem ca zboara mai bine daca nu le mai frecam aripile)se comportau mult mai bine decat surorile d2...
| |
| | | alexconu Fotograf
Numarul mesajelor : 113 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 07/06/2009
| Subiect: Re: Planoare Vin 20 Noi 2009, 11:59 | |
| fotografii cu planoare la Sanpetru, Deva si Ghimbav: http://picasaweb.google.com/alex.conu/Gliders# Cand am timp, le pun efectiv pe forum; momentan doar link. | |
| | | Radu_is Fotograf
Numarul mesajelor : 389 Varsta : 37 Localizare : Cluj-Napoca Data de inscriere : 06/09/2009
| Subiect: Re: Planoare Sam 21 Noi 2009, 13:17 | |
| - alexconu a scris:
- fotografii cu planoare la Sanpetru, Deva si Ghimbav: http://picasaweb.google.com/alex.conu/Gliders# Cand am timp, le pun efectiv pe forum; momentan doar link.
Superbe fotografiile! | |
| | | Adrian Nicula Airport Level
Numarul mesajelor : 41 Varsta : 50 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 28/01/2010
| Subiect: Re: Planoare Mar 02 Feb 2010, 02:33 | |
| - Eurofighter a scris:
- e foarte interesant si planorul din spate YR-1030, care nu stiu daca e IS-28 sau IS-30, dar parca as merge pe 30
si de asemeni IS 28 M1 din planul trei ,varianta aceea cu anvergura mica folosita numai de militari pentru scoala faza 1.Are cineva fotografii cu el? | |
| | | Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Planoare Mar 02 Feb 2010, 08:19 | |
| | |
| | | D13-th_TakeOff Membru activ
Numarul mesajelor : 247 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 27/06/2009
| Subiect: Re: Planoare Mar 02 Feb 2010, 12:33 | |
| Daca nu ma insel ambele IS-28M2 (cel albastru si cel rosu) sunt cele facute pentru armata... prin 1988 armata a comandat pentru scoala vreo 7-8 bucati... spre deosebire de cele de la aeroclub aveau motor de 80 CP (cele de la aeroclub aveau 60 CP) si toate au fost livrate cu 2 seturi de planuri, scurte si lungi... nu au zburat nici macar 100 de ore si armata a renuntat la ele... un prieten, Gigel si-a cumparat unul in 2003 prin licitatie de la romtehnica cu 8000 euro... | |
| | | Adrian Nicula Airport Level
Numarul mesajelor : 41 Varsta : 50 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 28/01/2010
| | | | Adrian Nicula Airport Level
Numarul mesajelor : 41 Varsta : 50 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 28/01/2010
| Subiect: Re: Planoare Mier 03 Feb 2010, 02:56 | |
| - D13-th_TakeOff a scris:
- Daca nu ma insel ambele IS-28M2 (cel albastru si cel rosu) sunt cele facute pentru armata... prin 1988 armata a comandat pentru scoala vreo 7-8 bucati... spre deosebire de cele de la aeroclub aveau motor de 80 CP (cele de la aeroclub aveau 60 CP) si toate au fost livrate cu 2 seturi de planuri, scurte si lungi... nu au zburat nici macar 100 de ore si armata a renuntat la ele... un prieten, Gigel si-a cumparat unul in 2003 prin licitatie de la romtehnica cu 8000 euro...
A zburat cu el la Clinceni (de altfelacolo i-l si tinea hangarat) pina prin 2006 ,nu ma insel nu?Era vopsit alb cu albastru deschis si folosea planurile lungi pentru ca aparatul nu avea omologare civila cu cele scurte | |
| | | Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: Planoare Mier 03 Feb 2010, 22:24 | |
| poza cu M2-ul albastru e luata de pe net nu mai stiu daca e de prin Australia sau Europa la Clinceni sigur nu e | |
| | | gabi-737 Membru activ
Numarul mesajelor : 4453 Varsta : 47 Localizare : Oradea Data de inscriere : 26/12/2007
| Subiect: Re: Planoare Joi 27 Mai 2010, 21:29 | |
| Una de azi de la Aeroclubul Crisana: | |
| | | YR-197 Flight Level 400
Numarul mesajelor : 799 Varsta : 62 Localizare : Arad Data de inscriere : 08/10/2009
| | | | Vizitato Vizitator
| | | | D13-th_TakeOff Membru activ
Numarul mesajelor : 247 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 27/06/2009
| Subiect: Re: Planoare Lun 28 Iun 2010, 17:57 | |
| Ai crezut bine | |
| | | Continut sponsorizat
| Subiect: Re: Planoare | |
| |
| | | | Planoare | |
|
Subiecte similare | |
|
| Permisiunile acestui forum: | Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
| |
| |
| |