| VOR Postavarul | |
|
+13YR-DNY eugen aegean arianne zapacitu lancer_two_one ovidiu51 Griff Edi coropijnita neagu_laurentiu propellerdream adic 17 participanți |
|
Autor | Mesaj |
---|
ovidiu51 Membru activ
Numarul mesajelor : 1170 Varsta : 73 Localizare : Constanta (LRCK - CND) Data de inscriere : 29/12/2007
| Subiect: Re: VOR Postavarul Dum 28 Dec 2008, 03:03 | |
| Teoretic pozitia trebuia determinata si prin linii de pozitie fata de alte radiofaruri din apropiere, cea ce nu s-a facut. Presupun ca rutina a dus la omiterea unor proceduri standard. | |
|
| |
arianne Moderator
Numarul mesajelor : 2730 Varsta : 32 Localizare : EBBR/LFBO/LROP Data de inscriere : 03/08/2008
| |
| |
aegean Membru activ
Numarul mesajelor : 852 Varsta : 44 Localizare : LEMD Data de inscriere : 29/12/2007
| Subiect: Re: VOR Postavarul Vin 02 Ian 2009, 12:05 | |
| - ovidiu51 a scris:
PS In acea perioada numai sudul tarii era acoperit Radar, sectoarele Bacau si Cluj dirijau nonradar Ovidiu,explica-mi si mie te rog cum vine asta ca eu nu am auzit de asa ceva pana acum si mi se pare un fel de sport extrem.Multumesc in avans. | |
|
| |
eugen Membru activ
Numarul mesajelor : 3386 Varsta : 50 Localizare : Arad, LRAR Data de inscriere : 30/04/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Vin 02 Ian 2009, 14:09 | |
| - aegean a scris:
- ovidiu51 a scris:
PS In acea perioada numai sudul tarii era acoperit Radar, sectoarele Bacau si Cluj dirijau nonradar Ovidiu,explica-mi si mie te rog cum vine asta ca eu nu am auzit de asa ceva pana acum si mi se pare un fel de sport extrem.Multumesc in avans. Pai, incerc eu o explicatie, ca am auzit de la cei de la Arad. Aveau strip-urile cu minutul de intrare in sector si estimarea minutului de iesire, nivel, ruta etc. In cap aveau o imagine a situatiei "de facto" in functie de datele ce le primeau de la piloti si din cate am vazut, parca la Arad mai era un ecran radar-primar, pe care se mai uitau. Practic, esalonarea se facea la 5 (parca?!) mintue, dupa timpii estimati, se circula numai pe rute si erau nivele de zbor mai "aerisite" (de ex. 290, 330, 370 erau pentru vest-est, iar 310, 350, 390 pentru est-vest). Daca gresesc, astept completari. | |
|
| |
neagu_laurentiu Flight Level 300
Numarul mesajelor : 342 Data de inscriere : 25/03/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Vin 02 Ian 2009, 15:01 | |
| Eu cred ca cel mai important era esalonarea verticala coordonata de ACC, restul era rezolvat de piloti... | |
|
| |
ovidiu51 Membru activ
Numarul mesajelor : 1170 Varsta : 73 Localizare : Constanta (LRCK - CND) Data de inscriere : 29/12/2007
| Subiect: non radar Vin 02 Ian 2009, 15:13 | |
| - aegean a scris:
- ovidiu51 a scris:
PS In acea perioada numai sudul tarii era acoperit Radar, sectoarele Bacau si Cluj dirijau nonradar Ovidiu,explica-mi si mie te rog cum vine asta ca eu nu am auzit de asa ceva pana acum si mi se pare un fel de sport extrem.Multumesc in avans. In anii `70 exista un singur radar de ruta la Bucuresti, marca Thomson si acoperea cam tot sudul. Zona cea mai critica era intre Deva si Tg Jiu unde existau zone de conflict(rute convergente), iar calitatea semnalului radar era deficitara, la fel si comunicatiile radio. In restul tarii, centrele de la Arad, Bacau si Cluj aplicau dirijarea non radar, pe baza de estima, din radiofar in radiofar. Pilotul in zborul pe ruta, dupa ce survola un punct de radionavigatie estima urmatorul (NDB sau VOR/DME). Esalonarea minima era de 10 min intre avioanele cu aceiasi viteza zburand pe aceiasi ruta, sens si nivel de zbor. In prezent esalonarea minima radar este de 10 NM. Dupa raportul de pozitie controlorul putea determina pozitia si de aici putea lua decizia de urcare/ cobaorare cand era cazul. Totul era "vizualizat tridimensional" in mintea controlorului care le dirija si nota datele pe benzi de evidenta progresiva . Nivele de zbor incepeau de la 040 pana la 490. Bineinteles ca dirijarea non radar era mai greoaie, totul depindea de raportul de pozitie dat de pilot, iar daca acesta gresea era dificil de stabilit situatia reala . O metoda era sa ii ceri pilotului linii de pozitie de la doua radiofaruri limitrofe, de multe ori pilotii nu agreau situatia si cautau rezolvarea pe cont propriu. Cand situatia permitea si totul era clar se aprobau si rute directe, mai ales pentru aeronavele cu INS la bord, mumai ca de multe ori trebuia si acordul armatei care nu vedea cu ochi buni aceste facilitati | |
|
| |
aegean Membru activ
Numarul mesajelor : 852 Varsta : 44 Localizare : LEMD Data de inscriere : 29/12/2007
| Subiect: Re: VOR Postavarul Sam 03 Ian 2009, 00:29 | |
| Multumesc mult pentru raspunsuri;m-am edificat acum (desi trebuie sa recunosc ca eu am crezut ca au existat radare inca de la inceput). | |
|
| |
ovidiu51 Membru activ
Numarul mesajelor : 1170 Varsta : 73 Localizare : Constanta (LRCK - CND) Data de inscriere : 29/12/2007
| Subiect: Re: VOR Postavarul Sam 03 Ian 2009, 01:06 | |
| - neagu_laurentiu a scris:
- Eu cred ca cel mai important era esalonarea verticala coordonata de ACC, restul era rezolvat de piloti...
Se aplica acest sistem undeva? poate doar pe AWACS. | |
|
| |
lancer_two_one Airport Level
Numarul mesajelor : 90 Data de inscriere : 26/07/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 08 Ian 2009, 06:09 | |
| - zapacitu a scris:
- Asta sa fie?
http://deva.mconet.biz/index.php?action=fullnews&id=220425&category=230&category_name=deva Affirmative.
Sorin | |
|
| |
lancer_two_one Airport Level
Numarul mesajelor : 90 Data de inscriere : 26/07/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 08 Ian 2009, 06:34 | |
| - ovidiu51 a scris:
- lancer_two_one a scris:
Din cit stiu, cu An-eul Tarom ratacit a fost vorba de "furatura ARK-ului". Nu neaparat frecventa a fost setata gresit ci statia de bord s-a acordat pe o alta statie pe aceeasi freventa pentru ca la acel moment semnalul de acolo i-a placut mai mult . Nu este singurul caz in Ro cind asa ceva s-a intimplat ( e drept, celalalt caz nu a fost de la Tarom). Nu cred ca a survolat Ucraina. Au fost interceptati pe mare de un MiG-23 decolat din celula de la MK. Daca imi aduc bine aminte, se pare ca pilotul interceptor a primit drept premiu din partea Tarom o calatorie gratuita. A fost un alt exmeplu de erori in lant (nu sariti sa blamati pilotul) care s-au incheiat cu bine. Sorin Sorin, subiectul este prea interesant ca sa nu continuam polemica, chiar daca e cu albastru . In ziua incidentului am zburat cu BMC la Bacau. Dupa Mizil a trebuit sa viram dreapta pe cap Galati din cauza unui front compact de CB. Pot sa spun ca atunci am avut parte de cel mai palpitant zbor printre cumulonimbi, un roller coaster printre nori, a fost o senzatie nemaipomenita. La un sfert de ora dupa noi a decolat YR-BMA, cursa de Baia Mare, pilotat de Nastase, ca si noi a dat de frontul de CB si de la Strejnic a virat penrtu ocolire spre est. Dupa depasirea frontului teoretic trebuia sa ia cap de BRV sau TGM, dar dintr-o cauza oarecare (hai sa nu-i spunem eroare) au luat cap de BC (Bacau). La vericala radiofarului BC(Bacau!!) comandantul raporteaza "trecem TGM, aprobati coborarea" Controlorul de la Cluj ii aproba coborarea la nivel 80. Din acest moment incepe epopeea lui BMA. Avionul incepe coborarea si din acest moment pierde total controlul navigatiei. Radiocompasul incepe sa oscileze haotic si Nastase spune: "ARK-ul se invarte ca un ventilator" Abia aici putem vorbi de "furatura ARK-ului" de care vorbesti. Dupa survolarea Bacaului pilotul a comutat frecventa ARK-ului pe urmatorul radiofar:BMR. Semnalul de acolo este foarte slab si de aceea acele o iau razna. Comandantul isi da seama de situatie, realizeaza ca s-au ratacit si cere urcarea la nivel 100 ca sa evite muntii. Din acest moment comunicatiile cu Clujul devin slabe pana la disparitie din cauza inaltimii mici si avand in vedera va avionul se deplasa prin Moldova cu cap de nord. Mecanicul si copilorul incearca sa determine pe comandant sa ia legatura cu turnul Suceava sau alt organ(banuiau ei ceva), dar Nastase refuza alternativa si vireaza la 180, inapoi. Pe la nord de Galati BMA traverseaza coltul sudic al sectorului Odessa, care suna la Bucuresti si intreaba daca nu are vreun avion deviat de la ruta din motive meteo. Bucurestiul intrase deja in alerta, dar ei cautau avionul in Ardeal, nicidecum in est. Restul e istorie, interceptarea de MiG-urile 23 care se aflau in zbor de antrenament si aterizarea. La aterizare comandantul declara avionul cu probleme la sistemul de navigatie si este sigilat. A doua zi sosesc comisii de la Tarom si Autoritatea Aeronautica pt ancheta. Se efectueaza un zbor de incercare, si avionul este declarat perfect din toate punctele de vedere, inclusiv navigabilitate. Bietul Nastase a fost suspendat de la zbor, n-am mai auzit de el dupa incident.
PS In acea perioada numai sudul tarii era acoperit Radar, sectoarele Bacau si Cluj dirijau nonradar Ovidiu,
Indiferent de culoare, eu n-am vazut asta ca pe o polemica; mai degraba ca o completare.
Ca orice incident/accident de aviatie a fost rezultatul mai multor contributii: eroare de navigatie, lipsa urmaririi de la sol, slab sau inexistent CRM (Cockpit Resource Management)...
"Navigatie". Garantia unei navigatii fara probleme este combinarea a cit mai multe metode de navigatie si verificarea lor reciproca. Desigur cind intre tine si sol se afla un plafon, este greu s-o mai faci "la vedere" sau "observata". Se poate insa face navigatie estimata pe baza vitezei, capului, timp, etc. Asa cum ai specificat, chiar radionavigatia permite determinarea pozitiei prin acordarea succesiva pe citeva statii cu o pozitie cunoscuta. Radiofarul emite de asemenea si "litera" care ajuta la identificarea pozitiva.
"Solul". in explicatia pe care ai dat-o intr-un mesaj ulterior, te referi la anii '70. Asta ar fi cu vreo 20 de ani inainte de evenimentul de care vorbim acum. Oricum, prin '84 am fost la ACC OTP, aveau acoperire peste toata Ro. In ziua aia zbura Borcea parca. Doar ei erau un "cerculet", toti ceilalti cu XPDR aveau toate datele afisate pe ecran; culoarele erau trasate, etc. imi aduc aminte ca m-am jucat putin cu roller-ball-ul unei console.(Pentru legatura asa cum ai spus in fiecare tura acolo era si un navigator militar).
In final multumesc pentru detaliile furnizate.
Sorin | |
|
| |
neagu_laurentiu Flight Level 300
Numarul mesajelor : 342 Data de inscriere : 25/03/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 08 Ian 2009, 09:59 | |
| Mai pun o intrebare legata de RNAV. E interesant pentru mine acest subiect mai ales la avioanele cu dotari "clasice" (nu cele cu FMS ori GPS) pentru a intelege mai bine munca depusa de un pilot inaintea anilor '90. Sa zicem era disponibil la bord un echipament cu interfata urmatoare (mai mult sau mai putin): Pentru a introduce/seta un waypoint inteleg ca se specifica distanta si relevmentul dorit fata de statia VOR dar unde am informatia de curs pentru fi pe traseu ? Pe indicatorul VOR clasic disponibil la bord ? (eventual daca aveti imagini cu astfel de echipamente disponibile pe An-uri, IL-uri, BAC-uri ar fi intersant !) | |
|
| |
Griff Moderator
Numarul mesajelor : 1400 Varsta : 41 Localizare : two steps from Hell Data de inscriere : 27/09/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 08 Ian 2009, 10:11 | |
| - neagu_laurentiu a scris:
- E interesant pentru mine acest subiect mai ales la avioanele cu dotari "clasice" (nu cele cu FMS ori GPS) pentru a intelege mai bine munca depusa de un pilot inaintea anilor '90.
Dar de ce "inainte de `90"? La avioanele cu dotari "clasice" (nu cele cu FMS sau GPS) dupa `90 s-a muncit altfel? | |
|
| |
neagu_laurentiu Flight Level 300
Numarul mesajelor : 342 Data de inscriere : 25/03/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 08 Ian 2009, 10:21 | |
| - Griff a scris:
- Dar de ce "inainte de `90"?
Sunt pe cale de disparitie apoi vad mare un GPS lipit pe bord (in poze) | |
|
| |
YR-DNY Membru activ
Numarul mesajelor : 669 Varsta : 42 Localizare : Cluj-Napoca Data de inscriere : 04/01/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 08 Ian 2009, 12:56 | |
| Cursul iti apare pe HSI (horizontal situation indicator ) sau sinonim CDI (course direction indicator), asta la avioanle mari ca la cele mici se foloseste indicatorul VOR | |
|
| |
ovidiu51 Membru activ
Numarul mesajelor : 1170 Varsta : 73 Localizare : Constanta (LRCK - CND) Data de inscriere : 29/12/2007
| Subiect: ARK Joi 08 Ian 2009, 13:31 | |
| - neagu_laurentiu a scris:
- Mai pun o intrebare legata de RNAV. E interesant pentru mine acest subiect mai ales la avioanele cu dotari "clasice" (nu cele cu FMS ori GPS) pentru a intelege mai bine munca depusa de un pilot inaintea anilor '90.
Pentru a introduce/seta un waypoint inteleg ca se specifica distanta si relevmentul dorit fata de statia VOR dar unde am informatia de curs pentru fi pe traseu ? Pe indicatorul VOR clasic disponibil la bord ? (eventual daca aveti imagini cu astfel de echipamente disponibile pe An-uri, IL-uri, BAC-uri ar fi intersant !) La bordul acestor aeronave exista cel mai important indicator: Radiocompasul (rusii il denumeau ARK), cu ajutorul acestuia aveau indicatia de cap. Prin comutarea lui pe frecventa altor radiofaruri se putea afla si pozitia pe ruta, daca in acel loc nu aveau semnale de la VOR/DME, mult mai precise. Exista si un indicator VOR la bord, nu mai retin daca la toate aeronavele in cauza. (Am sa caut si imagini de cabina mai detailate momentan sunt in deplasare). | |
|
| |
Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 08 Ian 2009, 16:18 | |
| - YR-DNY a scris:
- Cursul iti apare pe HSI (horizontal situation indicator ) sau sinonim CDI (course direction indicator), asta la avioanle mari ca la cele mici se foloseste indicatorul VOR
ce intelegi prin indicator VOR? CDI este course deviation indicator si cum apare cursul pe HSI? | |
|
| |
YR-DNY Membru activ
Numarul mesajelor : 669 Varsta : 42 Localizare : Cluj-Napoca Data de inscriere : 04/01/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 08 Ian 2009, 16:58 | |
| Mda, nu m-am exprimat clar deloc... iar la CDI am gresit, sorry. un VOR display simplu: Si cam asa vezi cursul pe HSI: | |
|
| |
Eurofighter Membru activ
Numarul mesajelor : 738 Varsta : 41 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 15/03/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 08 Ian 2009, 18:07 | |
| - YR-DNY a scris:
pai asta e CDI-ul | |
|
| |
allex Membru activ
Numarul mesajelor : 3096 Varsta : 51 Localizare : SATU MARE Data de inscriere : 05/10/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 26 Feb 2009, 16:14 | |
| VOR Satu Mare,perpendicular pe pista de aterizre 19,dupa care incepe ILS-ul: ....poza asta chiar nu am stiut unde sa o pun,este un radar de la unitatea de radiolocatie de la Sarauad langa Tasnad....are legatura cu aviatia ? ......o piesa de muzeu cred... | |
|
| |
demorra Flight Level 100
Numarul mesajelor : 196 Varsta : 43 Localizare : Cluj Napoca Data de inscriere : 19/03/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Mier 15 Apr 2009, 22:21 | |
| Momentan la Satu Mare nu exista ILS. Anul acesta se va instala unul daca toate lucrurile vor merge conform planului. | |
|
| |
ovidiu51 Membru activ
Numarul mesajelor : 1170 Varsta : 73 Localizare : Constanta (LRCK - CND) Data de inscriere : 29/12/2007
| Subiect: P-14 Joi 16 Apr 2009, 09:01 | |
| - allex a scris:
- ....poza asta chiar nu am stiut unde sa o pun,este un radar de la unitatea de radiolocatie de la Sarauad langa Tasnad....are legatura cu aviatia ?
......o piesa de muzeu cred... Are, este cel mai tare radar din dotarea armatei, bate pana la 600 Km. Echipamentul se numeste P-14, are o antena de 33m latime si 22m inaltime. Este operational, in serviciul aviatiei militare. | |
|
| |
RwO Membru activ
Numarul mesajelor : 767 Varsta : 41 Localizare : Constanta Data de inscriere : 11/03/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 16 Apr 2009, 10:24 | |
| Da, P-14. Un radar vechi dar destul de eficace. Uite aici mai multe detalii | |
|
| |
propellerdream Flight Level 400
Numarul mesajelor : 622 Varsta : 50 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 19/07/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 16 Apr 2009, 10:27 | |
| - ovidiu51 a scris:
- Are, este cel mai tare radar din dotarea armatei, bate pana la 600 Km. Echipamentul se numeste P-14, are o antena de 33m latime si 22m inaltime. Este operational, in serviciul aviatiei militare.
O, imi amintesc ca era si la Bacau unul. Il vedeam in fiecare zi de pe geam cand eram copil Oare mai exista? | |
|
| |
ovidiu51 Membru activ
Numarul mesajelor : 1170 Varsta : 73 Localizare : Constanta (LRCK - CND) Data de inscriere : 29/12/2007
| |
| |
propellerdream Flight Level 400
Numarul mesajelor : 622 Varsta : 50 Localizare : Bucuresti Data de inscriere : 19/07/2008
| Subiect: Re: VOR Postavarul Joi 16 Apr 2009, 15:53 | |
| Am aterizat vara trecuta, pe la sfarsitul lui august, cu un Cessna 172 la LRBC si nu-l vazusem. Probabil ca n-am fost eu suficient de atent. E drept ca dispecerul m-a ghidat sa parchez pe o pozitie care nu-mi oferea o vizibilitate prea buna in zona aia. Iar cand am decolat de la Bacau eram atent la rulaj, sa ma tin de axul cai de rulare si nu m-am uitat spre radar Multumesc pentru poza | |
|
| |
Continut sponsorizat
| Subiect: Re: VOR Postavarul | |
| |
|
| |
| VOR Postavarul | |
|