si reportul D13-th. Post-ul original si pozele noastre: http://d13-th.ro/forum/index.php?showtopic=3847
31 mai 2008, Aeroclubul Aurel Vlaicu , Bucuresti, aerodromul Clinceni. Mare meeting aviatic, organizat cu ocazia Zilei Copilului (datorita alegerilor locale, in anul 2008 1 iunie pica pe 31 mai.)
Meetingul a tinut de la 11.00 pana in jur de 14.00, a fost ceva lume, mai multa decat la meetingul din 8 martie 2008 dar mult mai putina decat acum un an (la meetingul din 3 iunie 2007).
Organizarea a fost destul de buna, ne-au organizat locuri de parcare, pe iarba din fata unitatii militare, aceasta fiind o idee de succes . Altadata nu era nimic aranjat si soldatii nu te lasau sa parchezi acolo. Un gratar cu mititei sfaraie pe terenul de baschet
si un frigider/doua cu apa/cola/bere zace la umbra. Bancute, scaune, umbrele, cateva umbrare in forma de parasuta (hmmm, kapron?). O banderola alb/rosie de plastic, agatzata de tije de fier-beton batute in iarba aerodromului margineste spatiul pentru public. Reclame si banere pentru sponsori, remarcam numele recent defunctului Magazin AeroNautic (langa un Ikarus Breezer C42 de la FlyLevel). Top Gun se vinde la umbreluta.
Cirrus Aviation are "stand"
sau cort, fur un pliant. Blonda zambeste si incearca sa imi explice de "noul avion SRS" : Bai, ma lasi, asta e ULM Polaris FK14 toata ziua, pe care Cirrus l-a luat sa il transforme in LSA (Light Sport Airplane - eventual certificat).
Opa, o masuta cu machete Academy, ocolesc cu grija deoarece bugetul meu are o gaura cat Cargo Bay-ul de Hercules. Doi pasi mai incolo domnul Antoniu isi prezinta cartile, simplu si uman, pe o patura. Cumpar repede de la dansul o carte recenta (Aviatia Romana in prima zi de razboi 22 Iunie 1941 de Dan Antoniu si George Cicos , Editura Phoebus 2008). Evident, cu autograf.
Steaguri, o maneca de vant si o scena. Pe scena o fata ne explica faptul ca mitingul a inceput si ca de sus se va stropi cu parasutisti. Pe scena e si dl. Voicu de la Aeroclub. Ignor discursurile si ma indrept ca un copil, in mijlocul unei furtuni de fan si paie, catre banderola limitatoare: Alouette-ul (IAR 316 YR-POL) face vant, da, un foehn foarte scump, si ridica paie. Interesant.
Incepe show-ul, zboara tot ce s-a promis, parasutisti (precizie si viteza, lucru relativ liber si pe cupola), planoare, avioane, elicoptere, acrobatie : DELIR.
S-au vazut:
AS 365 N1 - DAUPHIN (YR-SBS) (Special Air Services)
IAR 316 Alouette III (YR-POL) (Special Air Services)
Cessna 206 (Glass Cockpit + Garmin 1000) (YR-CSY) (Direct Aero Services)
EC120 (YR-ECA) (Direct Aero Services)
Zlin-526F Trener (YR-ZAI)
SMG-92 Turbo Finist (HA-YDN)
ZenithAir Zefir 2000 (YR-5369)
Aerostar Festival (YR-5011)
Aircreation (YR-5082)
CTsw (YR-)
AN-2 (YR-PBI)
Yak-52TW (YR-UAA , YR-UAU)
Extra-300L (YR-EWD, EWH, EWA si inca unul)
CESNA 172 (YR-AND)
PZL 104 (YR-)
IAR-35 (YR-1004)
Aircreation Tanarg (YR-5082)
Balon cu aer cald (YR-9004)
Parasutisti
Straluceste la propriu si la figurat Mihai Dobre Tone pe Extra300L, pilot foarte bn, are 22 de ani. Cred ca prima oara l-am vazut pe Extra la un meeting din iulie 2005 pe Baneasa. Este un bun acrobat, merita vazut. In ordinea calitatii, mentionam zborul in celula 2 x Extra300L Mihai Dobre Tone - George Rotaru apoi formatia de 4 Extra (toata trupa). Echipa e sudata bine.
Despre Extra nu am ce sa mai spun, pentru ca Iacarii i-au eclipsat si au spart tot. Au "rupt si umilit". Balena de 1360 kg (MTOM - Max take-off mass) si 400HP aka YAK52TW e capabila, in mainile Iacarilor (Daniel Ştefănescu şi Ioan Postolache) sa faca orice in fata Extrelor. Inclusiv tonou in decolare (cu palier normal). Nu uitati ca un Extra300 are 925kg MTOM dar si un Lycoming de 300HP.
Yak-urile au facut tot ce trebuie, rasse-mot-uri, pendul, ranversari, incrucisari (plus ca au cam explicat cum se face celula aripa-la-cabina). Au dat clasa.
Wilga (PZL-104) pleaca cu un planor IAR-35 (banuiesc ca pilotul e Ferencz Laszlo). Merita vazut, planorul suiera, tonouri, lupinguri si alte manevre. Evolutia lui "beneficiaza" in schimb de caderea sonorizarii. Asa ca nimeni nu ii da atentie. Tipic, din pacate. Evolutia a fost de exceptie (parerea mea).
Mai zboara un Zlin-526 Trener, "foarte tare frate!", ce sunet are M137-le ala si ce bine se misca. Avionul nu se compara cu Extra, dar pilotul e bun.
AN-2-ul face doua zboruri cu incarcatura si se intoarce fara, venind intr-un picaj accentuat la aterizare. La mansa, dl. Tone Senior (Petre Ţone Dobre). La una din decolari trage un viraj de ma sperie, la fel la o aterizare era in pozitii de lupta... frumos.
La concurenta, SMG-ul (SMG-92 Turbo Finist (HA-YDN)) duce parasutistii la 4000m, de unde sar si doi "calatori" in tandem (cu instructor). Parasutistii mi-au placut foarte mult, au facut acrobatie (formatie supraetajata de 6, cutite, evantai, conuri) si... cel mai mult, parasutele mici de viteza. Incredibil de rapide.
Intr-o pauza de urcat planor sau parasutisti, aud o turbina si vad Alouette-le plecand cu spatele! apoi incepe cateva manevre de exceptie, posibil asa l-au impresionat francezii pe Pif (adica pe Ceausescu) sa cumpere licenta. Pilotii (Valer Novac si Romeo Constantinescu) plimba libelula aia de sticla foarte interesant, intr-o parte, in picaj, il urca la verticala... hmm, nu stiam ca se poate cu Alouette asa ceva. Nici n-am mai vazut, ce-i drept.
La final mai vad cum trec in oglinda Iacarii...probabil de ramas bun.
A, era sa uit.
A fost si un balon cu aer cald (YR-9004) inaltat doar de imagine (nu a zburat) si o formatie de Tanarg (Dragos Gheorghe) cu Aerostar. Statea Aerostaru la limita
. Inca un zbor "acrobatic" cu o Cessna ...N-am vazut IAR-46-le zburand si nici EC-ul.
Am uitat ceva?
Da, Toppy (D13-th_Toppy) era planton la banderola alb/rosie, sa nu treaca pustii pe pista. Hmm, cred ca a venit sa se uite la pustoaice, ca de aviatie e satul