cipi_TM Membru activ
Numarul mesajelor : 1409 Varsta : 43 Localizare : Timisoara Data de inscriere : 04/10/2008
| Subiect: Sus, in aer: Cat castiga pilotii si insotitoarele de bord Lun 15 Feb 2010, 08:59 | |
| Titlu: Sus, in aer: Cat castiga pilotii si insotitoarele de bord Sursa: http://www.wall-street.ro/articol/Turism/80219/Sus-in-aer-Cat-castiga-pilotii-si-insotitoarele-de-bord.html Autor: Roxana Grosu Data: 15.02.2010 - Citat :
- Sus, in aer: Cat castiga pilotii si insotitoarele de bord
Salariile din industria aeriana sunt printre cele mai ridicate din Romania, astfel incat un comandant de nava poate castiga pana la 8.000 de euro pe luna, in timp ce o insotitoare de zbor ajunge si la o leafa de 1.500 de euro, potrivit datelor furnizate de compania aeriana Carpatair. “Salariul unui comandant de nava pe piata locala ajunge, in medie pana la 5.000 de euro pe luna. Doar in cazul Tarom, castigul lunar poate fi de pana la 8.000 de euro”, a declarat, pentru Wall-Street, Paula Ardelean, vicepresedinte de vanzari al companiei locale de linie Carpatair. Ea a mai adaugat ca salariul de pornire al unui pilot care tocmai a iesit de pe bancile scolii este de 1.500 de euro/luna. In cazul insotitoarelor de zbor debutante, salariul este de 2.000-3.000 de lei, adica mai putin de 1.000 de euro. In cadrul marilor companii aeriene mondiale, salariile pilotilor pot atinge chiar si valoarea de 20.000 de euro. Alexis R. are o expertienta de 17 ani in pilotarea aeronavelor de pasageri. De 5 ani lucreaza in cadrul companiei Air France si in prezent, cu tot cu sporuri, ajunge la un venit lunar de 15.000 euro. “Cel mai bine recompensate sunt zborurile transatlantice care au un grad mai mare de risc, asadar valoarea sporurilor este mai mare”, spune acesta. Chiar si in conditiile unor salarii mult peste media pietei din Romania, fluctuatia fortei de munca este foarte intalnita in cazul pilotilor si al insotitoarelor de bord. “Perioada medie de sedere in cadrul unei companii este de 5 ani. Majoritatea pilotilor isi doresc sa lucreze pentru companiile care folosesc Boeing-uri si Airbus”, mai spune Paula Ardelean. In prezent, compania Carpatair beneficiaza de serviciile a 100 de piloti si copiloti si a 80 de insotitoare de bord. “Doar 50% dintre piloti sunt romani, restul provenind din tari precum Italia, Franta sau Spania”, mai spune Ardeleanu. Un pilot are o norma de 80 de ore de zbor pe luna, stabilita de organismele internationale de reglementare in domeniul aviatic.
Cat costa sa devii pilot?
In noiembrie 2008, compania Carpatair a deschis o scoala proprie de piloti, Carpatair Flight Traning. “Investitia totala in aceasta scoala s-a ridicat la 1,5 milioane euro. Numai simulatorul de zbor a costat aproape 400.000 de euro”, mai spune Ardelean. Teoretic, oricine poate face scoala de pilotaj. Doritorii trebuie sa aiba o stare a sanatatii foarte buna si cunostinte medii de matematica si fizica. Primul nivel in cadrul scolii de pilotaj Carpatair Flight Traning este cel de pilot privat, costurile unui stfel de curs ridicandu-se la 8.000 de euro. “Costul total al cursurilor, pana cand absolventul este pregatit sa conduca un avion de pasageri este de 55.000-60.000 de euro. Intr-o perioada de un an si jumatate cursantul trebuie sa acumuleze 250 de ore de zbor”, explica reprezentanta Carpatair. Dupa absolvirea scolii, cursantii trebuie sa-si dea licenta la Autoritatea Nationala de Aeronautica. Daca isi iau licenta, absolventii pot pilota si avioane de pasageri. Daca nu, acestia pot zbura doar cu avioane particulare de mici dimensiuni. In Romania exista in prezent patru scoli de pilotaj acreditate. | |
|